Yakin Dia Hidup dan Dia menyertai kita

Pada minggu suci, Uskup Cornelius telah menulis surat pastoral yang mengajak umat untuk menghidupi semangat Paskah.

Apr 03, 2021

KENINGAU: Pada minggu suci, Uskup Cornelius telah menulis surat pastoral yang mengajak umat untuk menghidupi semangat Paskah.

Semangat perayaan Paskah patut kita rayakan dalam hidup kita sehari-hari kerana Yesus yang bangkit dari mati, hidup dan menyertai kita. Dialah Sumber, alasan dan tujuan hidup kita,” tulis Uskup Cornelius dalam pesannya.

Seperti pada tahun lalu, Minggu Suci di Keuskupan Keningau tidak dapat dirayakan di Gereja akibat Perintah Kawalan Pergerakan yang kembali berkuat kuasa di Keningau selepas bilangan pesakit Covid-19 naik mendadak.

Namun, menurut Bapa Uskup Cornelius dalam suratnya, dengan yakin bahawa Tuhan Yesus hidup dan menyertai kita maka kita akan dimampukan untuk bersaksi bagi Dia selalu dalam apa pun keadaan.

Berikut merupakan isi kandungan penuh Surat Pastoral Bapa Uskup Cornelius Piong:

Saudara saudari,

Salam sukacita Paskah.

Tuhan Yesus telah bangkit, kini hidup dan hadir bersama kita sampai selama-lamanya (Mat. 28:20). Sepanjang masa Pra-Paskah kita mengambil kesempatan mengikuti serta cuba mengalami pengorbanan-pengorbanan yang telah dilalui dan dialami Yesus yang akhirnya membawa Dia disalibkan dan mati, tetapi bangkit dan hidup. Semoga pilihan dan komitmen kita dalam mengambil masa berdoa, berpuasa dan bersedekah sebagai ungkapan kesetiaan kita mengasihi Tuhan dan sesama membawa kita dapat mengalami sukacita Paskah.

Masa Pra-Paskah jika kita sungguh-sungguh hayati pasti akan membawa kita mengalami perayaan Paskah ini dengan sangat menyentuh dan menentukan gaya hidup kita sebagai muridmurid Yesus.

Bagaimana kita mengatur hidup kita secara peribadi, relasi kita dengan Tuhan, relasi dengan sesama dan alam ciptaan Tuhan akan dipengaruhi oleh semangat Paskah, Yesus yang hidup dan menyertai kita.

Sebagai umat Tuhan yang hidupnya dipengaruhi oleh semangat Paskah sudah tentu kita mempunyai identiti yang kita banggakan seperti Umat Tuhan zaman para Rasul. Mereka itu hidup bersama “sehati dan sefikiran” serta memberikan kesaksian tentang kebangkitan Yesus Kristus, (Kis. 2:42-47; 4:32-33).

Semangat perayaan Paskah patut kita rayakan dalam hidup kita sehari-hari kerana Yesus yang bangkit dari mati, hidup dan menyertai kita. Dialah Sumber, alasan dan tujuan hidup kita.

Kita umat patut mengungkapkan sukacita Paskah dengan: 

–– Berjalan bersama dalam Yesus Kristus
–– Taat berdoa,
–– Menghayati Sabda Tuhan
–– Merayakan Sakramen-Sakramen,
–– Hidup berkomuniti,
–– Memperjuangkan keamanan, keadilan dan cinta kasih, dan Memperjuangkan keharmonian alam ciptaan Tuhan.

Dengan yakin bahawa Tuhan Yesus hidup dan menyertai kita  maka kita akan dimampukan untuk bersaksi bagi Dia selalu dalam apa pun keadaan.

Seperti apa yang kita alami pada masa pandemik Covid-19, kita tetap mahu menaruh keyakinan kepada belas  kasihan Tuhan. Kita umat tentu yakin bahawa Tuhan Yesus menderita, mati dan bangkit untuk menyelamatkan semua manusia.

Oleh itu adalah menjadi misi kita supaya senantiasa memperjuangkan persaudaraan antara bangsa-bangsa walaupun berlainan budaya dan agama seperti yang diperjuangkan oleh Sri Paus Fransiskus (Fratelli Tuti).

Saudara-saudari, Santo Paulus mengingatkan kita, “jika Kristus tidak dibangkitkan daripada kematian maka berita yang kami khabarkan dan kepercayaan kamu kepada Kristus sia-sia belaka” (1 Kor.15:14).

Marilah kita mengambil kesempatan pada Perayaan Paskah ini untuk memantapkan kesatuan, kesetiaan dan kekudusan hidup kita dengan Tuhan Yesus yang bangkit dan hidup agar kita senantiasa  yakin kepada destinasi hidup kita dalam mengikuti Yesus, kerana Dia adalah Jalan, Kebenaran dan Hidup” (Yoh. 14:6).

Selamat Hari Besar Paskah.
+ Uskup Datuk Cornelius Piong

Total Comments:0

Name
Email
Comments