News In Malay

  • Perselisihan liturgi Gereja Siro-Malabar adalah ‘pekerjaan iblis’

    May 24, 2024

    Perpecahan dalam Gereja Siro-Malabar di India adalah helah iblis. Iblis itu telah meyakinkan beberapa orang, termasuk para paderi, bahawa cara mereka adalah satu-satunya cara untuk merayakan Ekaristi yang benar, kata Sri Paus Fransiskus pada Mei 12, semasa pertemuan dengan Uskup Agung Siro-Malabar Msgr Raphael Thattil dan para penziarah dari Gereja Katolik Timur.

  • Pemberontak Filipina membunuh orang awam mencemaskan Gereja

    May 24, 2024

    Kumpulan hak asasi manusia terkemuka dan Gereja Katolik telah menyuarakan kebimbangan mengenai pembunuhan orang awam dan pencabulan hak asasi yang disebabkan oleh operasi anti-pemberontakan kerajaan di Pulau Negros di tengah Filipina.

  • Bapa Suci berkati “loceng bayi belum lahir”

    May 24, 2024

    “Roh Kudus sentiasa menaikkan kita ke tahap yang lebih tinggi, lebih-lebih lagi terhadap orang miskin, sakit dan mereka yang lemah, seperti anak dalam kandungan.”

  • Mengasihi adalah dorongan Roh Kudus

    May 24, 2024

    Semasa audiensinya pada hari Rabu, Sri Paus Fransiskus merenungkan tentang amal — apa yang disifatkannya sebagai “kemuncak” kebaikan teologi — menyatakannya sebagai ungkapan cinta Kristian yang tertinggi, berdasarkan kebenaran dan sangat penting dalam pengampunan.

  • Apa yang kaum muda mahu?

    May 24, 2024

    Di mana-mana belahan bumi ini khususnya di Barat, orang muda melaungkan suara mereka agar didengari khususnya isu-isu utama hari ini.

  • Cara berpakaian: penting atau tidak?

    May 24, 2024

    Salahkah pakai seluar pendek ke Sekolah Minggu, seluar ini mahal tau! — beginilah rungutan anak-anak muda malah orang dewasa juga merungut bila cara berpakaian mereka ditegur. Paling menyedihkan, ada yang sanggup tidak ke Gereja atau keluar dari rumah jika pakaian mereka ditegur.

  • Biografi unggul Uskup Agung Emeritus Murphy, Agent of Change

    May 24, 2024

    Semasa dalam kelam pandemik global, sekumpulan tim yang berdedikasi telah memulakan projek selama tiga tahun untuk mendokumentasikan kehidupan uskup metropolitan ketiga Kuala Lumpur, Uskup Agung Emeritus Murphy Pakiam.

  • “Buka kasut” dan dengar Roh Kudus

    May 24, 2024

    Membuka kasut – budaya orang Asia apabila memasuki rumah. Kasut memberi banyak makna yang tersirat seperti status, pangkat dan keberadaan peribadi.

  • Perhimpunan Katekis Keuskupan Keningau di Purun

    May 24, 2024

    Pertemuan Komisi Katekis baru-baru ini telah menyaksikan pemilihan Ahli Jawatan Kuasa Tertinggi Komisi Katekis Keuskupan Keningau yang diterajui oleh Katekis Victor S Ekang dan Setiausahanya Katekis Esther J.Dominik.

  • Harapan tidak mengecewakan

    May 18, 2024

    Tahun Jubli 2025 bagi Gereja Katolik diisytiharkan secara rasmi pada Mei 9, 2024 oleh Sri Paus Fransiskus, yang mengetuai pembacaan rasmi papal bull atau titah kepausan.