Hidup Sakramental Bermula Kembali dalam Fasa Tiga

Kita bersyukur kepada Tuhan Yang Maha Kuasa atas berkat dan rahmat melimpah yang kita alami selama beberapa minggu ini.

Jul 17, 2020

                                                                Surat Pastoral
Kepada para Klerus, religius, saudara dan saudari dalam Kristus

Salam damai dan kasih dari Tuhan kita Yesus Kristus
Kita bersyukur kepada Tuhan Yang Maha Kuasa atas berkat dan rahmat melimpah yang kita alami selama beberapa minggu ini.

Kita telah melihat penurunan yang besar dalam jumlah kes Covid 19 baharu dan kematian sifar. Ramai umat Katolik berasa lega untuk kembali ke gereja bagi merayakan Misa dan menerima Tuhan dalam Ekaristi. Kehidupan ekonomi sosial kita perlahan-lahan bangun daripada kegelisahan dan kemuraman akibat beberapa bulan terkurung. Dan sekolahsekolah kita dibuka semula agar anak-anak kita kembali ke sekolah dengan selamat.

Tetapi walaupun kita mempunyai banyak alasan untuk merayakannya, kita diingatkan oleh pihak kesihatan awam bahawa kita tidak sepenuhnya leka dan kita harus terus bertanggung jawab  dan berhati-hati sambil berjaga-jaga dan percaya kepada Tuhan.

Saya tahu bahawa ramai di antara anda gembira dapat kembali ke gereja dalam waktu yang paling singkat dan menjadi sebahagian daripada perhimpunan Ekaristi tetapi anda perlu bersabar kerana kami mengam bil pendekatan secara beransur-ansur untuk membolehkan semua umat dapat kembali ke Gereja melalui cara selamat, bagi mengelakkan kebangkitan semula wabak ini dan untuk melindungi para umat kita yang paling lemah.

Beberapa media melaporkan bahawa Yang Berhormat Menteri Kanan, Datuk Seri Ismail Sabri, bagi pihak Majlis Keselamatan Negara (MKN), mengumumkan kelmarin bahawa "tidak akan ada batasan berapa banyak orang dalam menghadiri persidangan, pertemuan sosial atau solat di masjid atau tempat beribadat mulai 15 Julai. " (The Star, 10 Julai 2020)

Laporan di atas perlu diperakui dan diperjelas, berdasarkan ucapan asal Yang Berhormat Menteri Kanan. Konteks laporan di atas adalah keputusan untuk menyelesaikan perbezaan antara SOP untuk perjumpaan sosial (yang membatasi penyertaan hingga 250 orang) dan SOP untuk tempat-tempat ibadah (mengehadkan kehadiran hingga sepertiga dari jumlah kapasiti tempat duduk).

Keputusan yang diambil adalah menyeragamkan kedua-dua set SOP dengan menghapuskan  sekatan jumlah peserta dan ka pasiti tempat duduk. Tetapi penting untuk diperhatikan bahawa sekatan ini tetap mengenakan jarak sosial satu meter.

Atas sebab-sebab di atas, keupayaan gereja, chapel dan pusat-pusat Misa yang berkurang tidak berubah. Ringkasnya, pengumuman itu tidak memberi kesan pada pengaturan kita sekarang dan umat Katolik masih diminta untuk mengikuti panduan yang ditetapkan oleh paroki-paroki dalam memilih  siapa yang akan menghadiri Misa pada hari Ahad. Kaedah pemilihan dan pendaftaran berbeza dari paroki ke paroki.

Saya ingin mengucapkan tahniah kepada pelbagai paroki dan sukarelawan di bawah bimbingan paderi masing-masing dalam membuka kembali paroki anda dengan cara yang selamat dan mematuhi SOP kerajaan  dan Garis Panduan Keuskupan Agung. Paroki yang berbeza bekerja pada jangka masa yang berbeza ketika mereka beralih dari Fasa 1 ke Fasa 2 amali pembukaan semula.

Beberapa paroki telah memutuskan bahawa mereka siap untuk memasuki Fasa 3, di mana akan ada peningkatan jumlah Misa pada hujung minggu. Saya ingin mengu langi bahawa Pasukan Respons Paroki bagi paroki-paroki ini mempunyai kewajiban untuk melakukan tinjauan komprehensif mengenai pelaksanaan protokol dan memastikan bahawa Paroki dan pelbagai pasukan sukarelawan telah dilatih dan siap untuk memenuhi peningkatan frekuensi Misa dan bilangan umat sebelum memasuki Fasa 3. Ingatlah untuk melengkapkan dan menyerahkan Templat Laporan ke Keuskupan Agung sebelum meneruskan ke Fasa berikutnya.

Paroki-paroki lain telah memutuskan untuk meneruskan satu Misa umum setiap minggu seperti yang ditentukan dalam Tahap 2.

Saya ingin mendorong setiap paroki ini untuk menjangkau seramai mungkin umat Katolik, yang layak dan bersedia menghadiri Misa mingguan. Saya memahami bahawa kerana hanya ada satu Misa pada hari Minggu serta kapasiti tempat duduk yang terhad, dan sekatan yang dikenakan oleh pihak berkuasa, ramai yang tidak dapat menghadiri Misa setiap minggu. Anda diingatkan, bahawa bagi mereka yang tidak dapat menghadiri Misa pada hari Minggu, anda mendapat kelepasan  kewajiban Hari Minggu sehingga ada kesempatan untuk anda  kembali ke Gereja dengan cara yang lebih teratur.

Total Comments:0

Name
Email
Comments