Para biarawati temani para pelarian ubah kehidupan

Pejabat Amal Kasih Kepausan di Vatikan menerima sebuah bangunan di Roma dari kongregasi religius wanita untuk digunakan secara percuma bagi menampung para migran dan pelarian yang tiba di Itali.

Oct 16, 2020

TAKHTA SUCI: Pejabat Amal Kasih Kepausan  di Vatikan menerima sebuah bangunan  di Roma dari kongregasi religius wanita untuk digunakan secara percuma bagi menampung para migran dan pelarian yang tiba di Itali.

Almoner Apostolik (pemberi sedekah rasmi Sri Paus) Kardinal Konrad Krajewski pada 11 Okt lalu mengatakan para Sister Hamba Penyelenggaraan Ilahi dari Catania menyahut “ajakan Sri Paus Fransiskus dalam Ensiklik Fratelli tutti betapa pentingnya  bersikap terbuka dan menerima para migran yang melarikan diri dari perang, penganiayaan, dan bencana alam.”

Melalui Pejabat Amal Kasih Kepausan, para sister itu meminjamkan bangunan mereka di Via della Pisana kepada Sri Paus. Kardinal Krajewski mengatakan, dewan bernama Villa Serena itu akan digunakan untuk menampung pelarian, khususnya para wanita, kaum ibu dengan anakanak  di bawah umur dan keluarga miskin serta sakit yang tiba di Itali melalui program Koridor Kemanusiaan.

Pusat itu dapat menampung sehingga 60 orang dan akan menampung keperluan mereka pada bulan-bulan pertama kedatangan mereka, serta akan menemani mereka dalam usaha mendapatkan pekerjaan dan tempat tinggal.––media Vatikan

Total Comments:0

Name
Email
Comments