St. Antonius Padua jadi “Influencer” kaum muda

Sri Paus Fransiskus menyampaikan kegelisahan fikirannya untuk kaum muda di tengah-tengah pandemik covid-19.

Aug 08, 2020

VATIKAN: Sri Paus  Fransiskus menyampaikan kegelisahan fikirannya untuk kaum muda di tengah-tengah pandemik covid-19.

“Dari segalanya, saya paling memikirkan kaum muda. Santo Antonius Padua, yang begitu kuno namun moden dan cemerlang dalam wawasannya, dapat menjadi model bagi generasi baharu untuk diteladani, agar  perjalanan iman anak muda  dapat berbuah,” ujarnya.

Pernyataan Sri Paus ini ditujukan kepada Generalat Ordo Fransiskan Koncentual (OFM Konv) Brother Carlos Alberto Trovarelli, menandai kesempatan peringatan 800 tahun pertobatan St.Antonius Padua.

Dalam surat yang diterbitkan di laman resmi ofmconv.net pada 3 Jun, Sri Paus  Fransiskus mengenang bagaimana pemuda kelahiran 1995 di Lisbon, Portugal ini memutuskan untuk mengubah hidupnya. Keputusan itu diambil setelah mengetahui kesucian lima martir Fransiskan yang terbunuh kerana iman di Maroko.

“Dalam perjalanan fizikal dan spiritual yang dimulai 800 tahun lalu, orang kudus ini pergi ke Maroko untuk mengalami Injil di bawah jejak para martir Fransiskan,” tulis Bapa Suci.

Kemudian santo yang dijuluki “lidah emas” ini mendarat di Sicili setelah kapalnya karam di pantai Itali. Peristiwa ini digambarkan Sri Paus  juga sebagai keadaan yang terjadi  pada masa ini di kalangan pelarian.

Dari Sicili, orang kudus ini berkelana bersama Santo Fransiskus Asisi ke Itali dan Perancis. Setelah itu ia pindah ke Padua di mana jenazahnya dimakamkan.

“Saya berharap bahawa peringatan yang berharga ini dapat membangkitkan, khususnya para Fransiskan dan devosan St.Antonius Padua di seluruh dunia sebuah keinginan untuk mengalami kegelisahan suci yang sama di mana ia mendorong Santo itu menempuh jalan-jalan dunia dengan bersaksi melalui kata dan perbuatan demi kasih kepada Tuhan,” tulis Sri Paus . – hidupkatolik. com

Total Comments:0

Name
Email
Comments