Tiba masanya jaga kepentingan Orang Asal

Setiap tahun, pada 9 Ogos, merupakan Hari Antarabangsa Orang Asal Dunia. Ia dirayakan sejak sesi perasmian Kumpulan Kerja Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu mengenai Orang Asal yang diadakan pada tahun 1982.

Aug 16, 2019

MIRI: Setiap tahun, pada 9 Ogos, merupakan Hari Antarabangsa Orang Asal Dunia. Ia dirayakan sejak sesi perasmian Kumpulan Kerja Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu mengenai Orang Asal yang diadakan pada tahun 1982. Seluruh jaringan dan organisasi Orang Asal merayakan hari ini dengan pelbagai aktiviti untuk meningkatkan kesedaran serta mendidik orang ramai mengenai isu-isu yang mempengaruhi Orang Asal di seluruh dunia.

Sejak pembentukan Jaringan Orang Asal se-Malaysia (JOAS) pada tahun 1996, JOAS juga merayakan Hari Orang Asal Sedunia melalui perayaan nasionalnya yang dinamakan Perayaan Hari Orang Asal Sedunia (PHOAS). Aktiviti yang diadakan oleh JOAS termasuk seminar, forum, bengkel, perhimpunan, simposium kebudayaan, konsert etnik dan banyak lagi.

Tema tahun ini untuk Hari IP Sedunia adalah Bahasa Asal dan tumpuan kebanyakan organisasi peribumi merayakan hari ini menumpukan situasi bahasa-bahasa peribumi di seluruh dunia dengan matlamat menonjolkan keperluan kritikal bagi menghidupkan semula, memelihara, dan mempromosikan bahasa-bahasa asal dan berkongsi amalan yang baik. JOAS juga akan memberi tumpuan kepada tema Hari IP (Indeginous People) Dunia tahun ini dengan bengkel yang diadakan akhir bulan ini bagi membincangkan bagaimana kita juga perlu memulihkan, memelihara, dan mempromosikan bahasa-bahasa asal dan berkongsi amalan baik terutama di kalangan masyarakat minoriti di seluruh Malaysia.

JOAS juga akan menyerlahkan isu-isu semasa yang sangat membimbangkan Orang Asal di Malaysia.

Sambutan JOAS 'PHOAS tahun ini akan menjadi acara penting bagi mengingati tragedi yang menimpa Orang Asal Bateq di Kampung Kuala Koh, Kelantan di mana 15 orang maut kerana bekalan air mereka tercemar dengan bahan toksik.

Sejak Pilihan Raya Umum bersejarah 9 Mei yang menggulingkan rejim Barisan Nasional (BN) dan Malaysia Baru dilahirkan melalui pakatan Pakatan Harapan (PH), Orang Asal di Malaysia juga mempunyai harapan tinggi terhadap kerajaan baru untuk mendengar mereka dan membuat perubahan kepada dasardasar yang telah mendiskriminasikan dan menyeksa mereka sekian lama.

Walaupun kita melihat lebih banyak ketelusan dan keterbukaan kerajaan persekutuan, namun tabiat lama yang sukar dihapuskan di kalangan mereka yang berkuasa dan dalam projek-projek pembangunan yang memberi kesan kepada Masyarakat Adat serta alam sekitar.

Kerajaan persekutuan dan sesetengah kerajaan negeri di Semenanjung, Sabah dan Sarawak dengan mudah melupakan prinsip persetujuan Percuma, Terdahulu dan Bermaklumat (FPIC) ketika merancang projek pembangunan.

Empangan Papar menyebabkan Orang Asal di Sabah kehilangan tempat tinggal
Di Sabah, Warisan memimpin kerajaan negeri sedang memikirkan untuk memulihkan Projek Empangan Kaiduan di Ulu Papar, walaupun dengan nama yang berbeza, kali ini memanggilnya projek Empangan Papar. Tiada proses FPIC dilaksanakan dan masyarakat peribumi tempatan yang tinggal di sepanjang Sungai Papar berjuang bersama beberapa ahli undang-undang di dalam kerajaan negeri Sabah. Taskforce Terhadap Empangan Kaiduan (TAKAD) yang anggotanya juga anggota JOAS telah menghantar surat protes, membuat laporan polis dan membantah projek yang dicadangkan itu.

Orang Asal di Kelantan terdedah kepada unsur-unsur kimia
Di Kelantan, kerajaan persekutuan menafikan bahawa komuniti Bateq di Kampung Koh mati akibat keracunan melalui bekalan air yang tercemar dan mengatakan mereka meninggal kerana wabak campak. Pasukan penyelidikan bebas pergi dan mengambil sampel bekalan air dan mendapati bahawa bekalan air Orang Asal ini memang tercemar dengan jumlah unsur mangan yang sangat tinggi. Mangan adalah logam berat di mana dalam jumlah yang tinggi adalah toksik kepada manusia.

Halangan Anti-Pembalakan yang ditubuhkan oleh Orang Asal di Perak
Juga di Semenanjung Malaysia, di negeri Perak, Orang Asal Temiar dari Kampung Sungai Papan, Gerik sedang menentang sebuah syarikat pembalakan yang telah menceroboh tanah nenek moyang mereka. Bantahan itu memuncak dalam sekatan dan sebagai tindak balas, kerajaan negeri menghantar polis untuk menangkap tiga orang penduduk kampung untuk menghalang operasi syarikat itu. Ketiga-tiga penduduk kampung itu telah dibebaskan dengan ikat jamin.

Bagaimanapun, apa yang mengejutkan dalam apa yang disebut 'New Malaysia' adalah apabila Ketua Menteri Perak mengisytiharkan bahawa Orang Asal tidak mempunyai tanah nenek moyang di negeri ini dan oleh itu tidak boleh memiliki hak atas tanah.

Kod Tanah Sarawak yang dipinda tidak menjamin hak tanah nenek moyang
Di Sarawak, tidak ada perubahan rejim tetapi hanya perubahan nama BN gabungan Gabungan Parti-Parti Sarawak (GPS). Dasar-dasar ini tetap sama dan Orang Asal Sarawak masih berjuang untuk mendapatkan hak adat mereka untuk tanah, wilayah dan sumber mereka untuk diiktiraf dan dihormati oleh kerajaan negeri.

Walaupun kerajaan negeri telah mengatakan bahawa isu hutan komunal (pulau galau) dan domain wilayah (pemakai menoa) telah diselesaikan dengan pindaan baru-baru ini kepada Kanun Tanah Sarawak, banyak pertubuhan masyarakat sivil Orang Asal dan organisasi Orang Asal yang mengatakan pindaan baru ini tidak mengiktiraf secara rasmi pulau galau dan pemakai menoa tetapi menjadikannya lebih terbatas bagi Orang Asal untuk menuntut hak adat asal (NCR) atas tanah nenek moyang mereka. Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM) masih menunggu hasil cadangan yang dibuat dalam laporan Penyiasatan Tanah mereka kepada kerajaan persekutuan pada tahun 2013.

Nampaknya selepas perubahan dalam kerajaan, cadangan-cadangan itu ditunda dan tidak ada kementerian spesifik atau jabatan kerajaan ditugaskan untuk meneliti cadangan itu.

Seruan untuk Bertindak
Dengan ini, JOAS ingin mengemukakan beberapa cadangan bagi kerajaan untuk mempertimbangkan dan bertindak serius.

(i) Kerajaan persekutuan dan negeri harus mengamalkan penemuan dan cadangan yang dibuat oleh SUHAKAM dalam Laporan Penyiasatan Negara Tanah 2013 yang diserahkan kepada kerajaan persekutuan dan mengumumkan perkembangan terkini mengenai tindakan berkaitan dengan cadangan yang dibuat tanpa kelewatan lanjut.
(ii) Janji-janji yang ditetapkan dalam Manifestos parti pemerintah sama ada di peringkat persekutuan dan negeri dapat dipenuhi untuk mencerminkan komitmen yang serius dan tulen untuk menangani isu-isu kebimbangan, keperluan dan kesejahteraan rakyat peribumi di negara ini.

Akhirnya, bagi pihak JOAS dan organisasi anggotanya dan jaringan NGO serta demi perpaduan dengan semua Orang Asal di seluruh dunia, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Antarabangsa Orang Asing Dunia kepada semua saudara saudari peribumi kita. -- Romuald Siew, Presiden JOAS

Total Comments:0

Name
Email
Comments