Karunia-karunia Roh Kudus akan hadir di sepanjang hayat kita

Dalam kehidupan rohani, kita yang telah dilahirkan kembali oleh air dan Roh melalui Pembaptisan, juga bertumbuh dewasa di dalam Kristus.

Jan 21, 2022


KUCHING: Dalam kehidupan rohani, kita yang telah dilahirkan kembali oleh air dan Roh melalui Pembaptisan, juga bertumbuh dewasa di dalam Kristus. Kedewasaan di dalam Kristus ini ditandai oleh ketahanan kita untuk menolak dosa dan kuasa jahat yang menjadi ‘musuh’ iman kita. Untuk itu, Kristus melalui Gereja-Nya memberikan pada kita Sakramen Penguatan, yang memperlengkapi kita untuk menghadapi peperangan rohani antara keinginan berbuat baik dan pengaruh dunia yang sering kali bertentangan dengan iman kita.

Pada 12 dan 19 Disember lalu, seramai 46 pelajar Sekolah Minggu dalam talian 2021 dari Gereja Blessed Sacrament (BSC) telah menerima Sakramen Krisma.

Para krismawan, yang berusia 16-17 tahun, mengikuti dua upacara Penguatan bagi mematuhi SOP. Paderi Paroki, Fr Patrick Heng telah diberikan mandat untuk memberikan Sakramen Penguatan oleh Uskup Agung Simon Poh.

Para krismawan diingatkan bahawa mereka menerima karunia-karunia Roh Kudus sepanjang hayat mereka. Karunia ini akan membantu mereka sepanjang perjalanan hidup mereka.

Dengan membuka hati mereka untuk menerima Roh Kudus, karunia-karunia kebijaksanaan, pengertian, nasihat, keperkasaan, pengetahuan, kesalehan, dan rasa takut akan Tuhan akan sentiasa hadir untuk membantu dan membimbing mereka.

Fr Patrick menyeru para krismawan agar mereka terus berdoa kepada Roh Kudus dan juga berdoa untuk orang lain. Tambahnya, dengan membuka hati kepada Roh Kudus dan dengan tekun berdoa, mereka pasti akan mengalami perubahan dalam kehidupan mereka.

Total Comments:0

Name
Email
Comments