Kitab Suci memberi hikmat dan menuntun kepada keselamatan

Kitab Suci memberi hikmat dan menuntun kepada keselamatan

Jul 06, 2018

2. Mengakari anak-anak mereka dengan iman

Tujuh bab pertama dari kitab Amsal menasihati anak-anak untuk mendengar bapanya. Hai anakku, dengarkanlah didikan ayahmu (Amsal 1: 8, 2: 1, 3: 1, 4: 1, 5: 1, 6: 1, 7: 1). Terdapat kebijaksanaan berguna yang diturunkan kepada seorang anak oleh ibu bapa dan tidak ada cara lain. Kanak-kanak tidak dapat melakukannya sendiri. Percayalah kepada Tuhan dengan segenap hatimu dan jangan bersandar kepada pengertianmu sendiri. (Amsal 3:5).

Mentaati penatua dan kepada kehidupan iman adalah asas kepada semua pembelajaran. (rujuk Efesus 6:1) Mewujudkan semangat untuk belajar kepada orang muda adalah inti pati bagi ibu bapa yang berjaya. Bahawa dari kecil engkau sudah mengenal Kitab Suci yang dapat memberi hikmat kepadamu dan menuntun engkau kepada keselamatan oleh iman kepada Kristus Yesus. (2 Timotius 3:15)

Pengajaran iman adalah penting kerana apa yang disebut “dunia logik” tidak dapat memberikan jawapan yang mencukupi mengenai tujuan hidup. Aspek iman ini berasal dari penjelasan yang tepat tentang kitab suci (rujuk Roma 10:17). Untuk menginspirasikan dan meneguhkan iman, pengulangan dan fokus adalah diperlukan kerana kewujudan yang tidak bertuhan di persekitaran yang tidak percaya. Kita hidup dalam keadaan yang tidak menghargai doa, iman dan renungan. Kekacauan merupakan tatacara hari itu.

Oleh sebab minda manusia menerima beriburibu rangsangan, kedua-duanya positif dan negatif, keupayaan semula jadi otak dipertingkatkan apabila, dengan tujuan yang sehala, orang muda memusatkan perhatiannya pada objek pembelajaran yang diinginkan. (Dr. Richard J. Forster, Celebration of Discipline. The discipline of study.) Tugasnya adalah untuk mengakari anak-anak dengan hubungan berterusan kepada kehidupan dan pengajaran iman.

Kebanyakan budaya hari ini merupakan cermin terburuk masyarakat lama yang sakit. Erotisisme pembebasan tidak sejati, unsur-unsur sadomasokisme dan iklan seksi di banyak media haram adalah sebahagian daripada penyelewengan peraturan lama dan merupakan ungkapan kematian. (Arthur G. Gish, Beyond the Rat Race, New Kanaan, CT: Keats, 1973). Oleh itu, unsurunsur negatif yang dilihat melalui Internet dan media berulang kali melatih minda dalaman ke dalam corak pemikiran yang merosakkan.

Kehidupan yang berakar dalam iman, menjelaskan bahawa deria iman mengadun hati nurani yang telah dikotori dan dipermalukan oleh perbuatan dosa (Rabbi Hillel Goldberg, An Religious and Political Anaysis, Traditional Megazine, Vol 27. No. 3 Spring 1993, p. 31). Haruslah engkau mengajarkannya berulang-ulang kepada anakanakmu dan membicarakannya apabila engkau duduk di rumahmu, apabila engkau sedang dalam perjalanan, apabila engkau berbaring dan apabila engkau bangun. (Ulangan 6:7)

Dua bidang di mana orang muda boleh menggunakan kitab suci untuk perkembangan iman dan penegasan panggilan mereka Paulus memulakan satu siri perintah yang tegas kepada Timotius dan kepada semua orang muda. Dia mengingatkan orang muda tentang aspek membangunkan karunia iman yang diterima mereka.

1. Mengobarkan semula karunia Tuhan Kerana itulah ku peringatkan engkau untuk mengobarkan karunia Tuhan yang ada padamu oleh penumpangan tanganku atasmu. (2 Timotius 1: 6)

Apakah karunia Tuhan ini? Ia merujuk kepada karunia rohani Roh Kudus untuk melengkapkan seorang anak muda dalam iman untuk melayani. Sesetengah mungkin mempunyai karunia untuk mengajar katekismus, yang lain menjadi sebahagian daripada ahli koir dan yang lain untuk bekerja di kalangan orang miskin.

Paus Benediktus mengingatkan kita bahawa bakat-bakat mulia ini tidak akan bermakna tanpa karunia iman yang membolehkan kita mengalami Kristus yang bangkit. Tidak mencukupi menjadi seorang yang baik, biarpun melakukan pekerjaan itu untuk membasmi kejahatan dan ketidakadilan.

Dalam kata-kata Paus Benediktus, “sesungguhnya banyak orang Kristian mendedikasikan hidup mereka kepada mereka yang kesepian, terpinggir atau disingkirkan ... tetapi melalui iman kita mengenali Kristus yang bangkit pada mereka yang memerlukan kasih daripada kita”. (Artikel No.14 Motu Proprio Data - Porta Fidei, (Pintu Iman) Surat Apostolik Paus Benediktus untuk mewartakan tahun iman) Oleh itu, iman menyatakan dirinya melalui cinta, bukan hanya dengan mempamerkan kegiatan (lihat Gal 5: 6).

St. Paulus menggunakan perkataan “kobarkan” atau “mengipas api” (Yunani: anazopureo), ia bermaksud untuk terus menyala dan untuk menjaga nyala api sentiasa bernyala. Ia juga boleh bermaksud untuk menghidupkan semula atau menyalakan api, yang menunjukkan bahawa api boleh terpadam. Kadang-kadang orang muda perlu diadun dan dikobarkan semula. Minat adalah perlu untuk mengobarkan karunia Tuhan kerana untuk menyalakan atau memupuk rahmat adalah terletak dalam kekuatan diri kita. Melalui kemalasan dan kecuaian, ia dipadamkan, dan melalui penuh perhatian dan ketekunan, ia terus menyala. (St. Yohanes Krisostom, khutbah tentang 2 Timotius 1).

Paus St. Yohanes Paulus II yang bercakap tentang menjangkau sesama umat Katolik sebagai cara untuk “Penginjilan Baru” menggesa golongan muda agar tidak takut menggunakan kaedah baru untuk memberi kesaksian akan kebenaran Injil yang tidak berubah. Timotius mungkin berperibadi baik, malah seorang Kristian yang tulus dan setia, tetapi Paulus mengingatkannya untuk memastikan karunia rohaninya bersemarak dan menyala ke titik yang paling hangat. Ia menyuarakan perintah apokaliptik, “kerana engkau suam-suam kuku, dan tidak dingin atau panas” (Wahyu 3:16).

Idea "mengobarkan" (bahasa Yunani: anazopureo) adalah dalam nahu kala kini, yang bermaksud ia adalah progresif dan tindakan yang berterusan. Orang muda harus terus mengobarkan karunianya, tidak pernah membiarkan nyala api kehilangan keamatannya. Jangan sekali-kali kendur atau kehilangan semangat. Setiap orang muda yang diurapi dengan Roh Kudus semasa sakramen penguatan memiliki rahmat yang sangat istimewa. Tuhan telah mengurniakan kepadanya dengan panggilan yang khusus dalam iman. Oleh itu, orang muda mesti melakukan apa yang Tuhan telah anugerahkan untuk mereka lakukan.

2. Dengan roh yang membangkitkan kekuatan, kasih dan ketertiban

"Sebab Tuhan memberikan kepada kita bukan roh ketakutan, melainkan roh yang membangkitkan kekuatan, kasih dan ketertiban." (2 Tim 1:7)

Sering kali orang-orang muda takut untuk mempertahankan Yesus dan Gereja-Nya bukan kerana mereka tidak mengasihi Tuhan tetapi kerana mereka takut akan cemuhan. Mereka berasa malu disebut “suci’.

Ejekan dan kritikan terjadi apabila kesilapan berlaku. Bantahan daripada para penatua bahawa “anda tidak cukup dewasa” atau diperlakukan secara buruk kerana berdiri untuk keadilan memperkukuhkan ketakutan ini. Setiap orang muda pada satu-satu ketika akan mengalami cabaran dan kekacauan sedemikian. (rujuk 1 Tim 4:12) Justeru atas alasan ini Roh Kudus membekalkan kuasa ke dalam hati orang muda untuk menghadapi tekanan dan kesukaran. Kuasa untuk melakukan kerja dan melakukannya dengan baik. Kuasa untuk yakin dalam mewartakan Yesus sama ada dalam perbuatan atau perkataan. Kuasa untuk melawan godaan kegelapan dan dosa (rujuk Mikha 3:8). “Aku berdoa supaya Dia, menurut kekayaan kemuliaan-Nya, menguatkan dan meneguhkan kamu oleh Roh-Nya di dalam batinmu” (Efesus 3:16, Kisah 1: 8: 4:33)

Paulus dengan cepat menambah cinta kasih ke dalam setiap anugerah Roh Kudus supaya ia dapat dilaksanakan dengan bijak dan matang. "Kejarlah kasih itu dan usahakanlah dirimu memperoleh karunia-karunia Roh" (1 Kor 14:1). Bentuk cinta kasih yang diperkatakan oleh Paulus merupakan cinta kasih "agape". (Yunani: cinta kasih tidak bersyarat).

Cinta kasih agape merupakan cinta kasih Tuhan. Hanya Tuhan yang memilikinya oleh itu hanya Tuhan saja yang dapat menanamkannya melalui Roh Kudus, "...hiduplah di dalam kasih, sebagaimana Kristus Yesus juga telah mengasihi kamu dan telah menyerahkan diri-Nya untuk kita sebagai persembahan dan korban yang harum bagi Tuhan” (Efesus 5:2).

Untuk menjadikannya lengkap, Roh Kudus menerapkan disiplin diri (Yunani: sophronismou) yang bererti, sifat berdisiplin (1 Tim 1:7) dengan kawalan diri yang merupakan buah akhir roh (lih. Gal 5:22 ) Kawalan diri adalah penguasaan atas minda, hati dan tindakan seseorang walaupun mendapat bantahan. (rujuk Rom 8: 5-7; rujuk 1 Tesalonika 5: 6-7 dan Ibrani 12: 7; 1 Pet 1:13)

Penguasaan diri mencemuh kecetekan zaman kita. Ia menelanjangi ketidakmatangan dan laknat kepuasan segera yang mengakibatkan lingkaran ganas kebencian, malu dan kemusnahan. Ia memanggil orang-orang muda untuk bergerak melampaui permukaan hidup ke dalam apa yang sebenarnya dan bermakna.

Bagi kebanyakan orang muda yang terkurung disebabkan oleh pornografi, percabulan, dadah dan alkohol; kitab suci memberikan peringatan kuat mengenai keadaan jiwa. “Mereka adalah kotoran dan noda, yang mabuk dalam hawa nafsu mereka kalau mereka duduk makan minum bersama-sama dengan kamu. Mata mereka penuh nafsu zina dan mereka tidak pernah jemu berbuat dosa. Mereka memikat orang-orang yang lemah. Hati mereka telah terlatih dalam keserakahan. Mereka adalah orang-orang yang terkutuk!” (2 Petrus 2: 13b- 14). Malah bagi yang suam-suam kuku dan yakin diri, St. Augustinus mengingatkan, "kita hilang apabila kita berpuas hati dengan keadaan kita"

Pengawalan diri dan disiplin rohani bukan semata-mata untuk orang kudus atau pendosa tetapi sebagai cara biasa untuk mencari pembebasan. Gereja memanggil ini berpantang atau penebusan. Dr. Richard J. Forster, dalam karyanya Celebration of Discipline, menekankan "pengawalan diri bukanlah satu cara untuk menghapuskan pembebasan tetapi sebaliknya ia mengakibatkan tari-tarian, menyanyi bahkan jeritan “Ya” dengan penumbuk ke udara sebagai hasil daripada kemenangan yang jaya.

Ia bukanlah satu kebodohan yang membosankan yang bertujuan untuk menghapuskan tawa riang dari muka bumi. Pastinya bukan untuk mereka yang pengecut dan yang lemah tetapi untuk mereka yang rendah hati dan jujur. Thomas Merton menggalakkan golongan muda apabila dia berkata, “Tetapi marilah kita diyakinkan bahawa kita tidak akan menjadi apa-apa tetapi sebagai pemula sepanjang hidup kita!” (Merton, Doa Kontemplatif).

Kesimpulannya
Oleh itu, jika ada orang muda seperti Timotius yang dipimpin oleh iman dan sanggup menanggapi pengobaran anugerah, pasti anak muda itu akan membangun dan maju dalam kemampuannya untuk membuktikan cinta kasih sejati "agape" dan mampu untuk menguasai diri.

Testimoni dari beratus-ratus kajian kes telah membuktikan bahawa golongan muda dapat menang dalam perjuangan mereka menentang dunia gelap dosa dan rasa malu. (Rabbi Basil F. Herring, “Choice Diminished Behaviour and Religious and Communal Policy" in Yitzchok Berger dan David Shatz (edts), Judaism, Science and Moral Responsibility: Ortodox Forum, Lanham: Rowman & Littlefield (2006), pp 162 , 168). Kepada orang-orang muda inilah yang sanggup menelaah ke dalam kitab-kitab suci, yang tidak ada yang dapat mengajar dengan lebih baik melainkan orang yang bersedia menyimpan firman Tuhan dalam hatinya. (lihat Mazmur 119: 9-11)

Akhirnya orang-orang mudalah yang dilihat oleh Paus Fransiskus sebagai masa depan umat manusia dengan visi iman yang membesar di hati mereka. Paus Fransiskus, dalam mesejnya untuk hari misi sedunia 2017 menyatakan, orang muda merupakan harapan misi. Peribadi Yesus Kristus dan Berita Baik yang mereka wartakan terus menarik banyak orang muda. Mereka mencari cara untuk meletakkan diri mereka dengan keberanian dan keghairahan dalam pelayanan kemanusiaan.

“Terdapat ramai orang muda yang menawarkan solidariti mereka dalam menghadapi kejahatan dunia dan terlibat dalam pelbagai bentuk militia dan kesukarelawan ... Betapa indahnya apabila melihat orang muda menjadi pengkhutbah jalanan, dengan gembira membawa Yesus ke setiap jalan, setiap dataran bandar dan setiap sudut bumi!” (Mesej Paus Fransiskus, untuk hari misi dunia 2017 — Misi di tengah-tengah Iman Kristian -106)

Perkara untuk renungan

1.Siapakah para penatua, mentor dan para pahlawan dalam hidup anda yang telah menunjukkan keindahan iman dan kitab suci?

2.Apakah keperluan utama dalam memulakan perjalanan iman untuk orang muda?

3.Adakah anda bersetuju bahawa disiplin kawalan diri adalah penting untuk menentang budaya kematian? Mengapa?

4.Bagaimanakah saya dapat meneruskan hidup kegembiraan, kekuatan dan mempunyai tujuan sebagai seorang remaja?

Cadangan buku untuk bacaan lanjut

1.Loyola, St. Ignatius. The Spiritua Excercise, ed. Robert Backhouse, London: Hodder & Stoughton, 1989 (Mei). Program latihan rohani, termasuk pemeriksaan hati nurani, meditasi, dan kaedah doa lain dengan bimbingan mengenai adaptasi terhadap keperluan dan kesukaran individu.

2.Sales, St Francis de, An Introduction to the Devout Life, London: Hodder dan Stoughton, 1988. Kebanyakan bahan ini merupakan hasil daripada nasihat Francis kepada seorang individu. Puan. Louise Charmoisy, pada awal abad ke-17. Ia merangkumi pelbagai perkara rohani bagi mereka yang ingin memperdalamkan hidup bakti mereka.

3.Bonhoeffer, Dietrich, Life Together. Diterjemahkan oleh John W. Doberstein. London. SCM Press. 1954. Wawasan yang kuat mengenai kehidupan pelayanan, kesendirian dan pengakuan

Total Comments:0

Name
Email
Comments