Sri Paus gesa Katolik buat ‘pilihan berani’ lindungi alam ciptaan Tuhan

Sri Paus Fransiskus menggesa umat Katolik untuk mengambil tindakan melindungi planet kita bersama pada Musim Penciptaan.

Sep 03, 2021


KOTA VATIKAN:
Sri Paus Fransiskus menggesa umat Katolik untuk mengambil tindakan melindungi planet kita bersama pada Musim Penciptaan. Sempena video Intensi Sri Paus untuk bulan September, prelatus itu mendorong semua orang untuk memeriksa cara hidup kita, dan beralih ke “gaya hidup yang lebih sederhana dan lebih menghormati alam ciptaan Tuhan.”

Sangti Papa Fransiskus menekankan bahawa “tangisan bumi dan tangisan orang miskin sudah semakin serius dan membimbangkan,” seraya mendesak umat Katolik untuk “bertindak tegas dan mengubah krisis ini menjadi peluang.”

“Bersama saudara-saudari kita yang berlainan denominasi Kristian, marilah kita berdoa dan bekerja untuk rumah bersama kita pada masamasa krisis planet yang dahsyat ini,” kata Sri Paus. Musim Penciptaan 2021 dirayakan beberapa minggu sebelum Persidangan Perubahan Iklim PBB (COP26), yang dijadualkan berlangsung pada 1-12 November di Glasgow, Scotland.

Laporan dari PBB baru-baru ini menyatakan perubahan iklim pada masa ini sudah di tahap kritikal dan kita sudah kesuntukan masa bagi mengelakkan kesan terburuk dari krisis ekologi dan keadaan darurat iklim.

Orang Kristian membentuk lebih dari 25 peratus penduduk dunia, dan “mereka sesungguhnya berpotensi untuk mengubah komuniti dan dunia mereka selama lima minggu akan datang.”

Oleh itu, Sri Paus Fransiskus mengajak semua orang Kristian agar dapat membuat pilihan, yang lebih sederhana dan lestari demi menjaga alam sekitar.

Sri Paus juga bangga dan gembira dengan usaha kaum muda yang berani melakukan projek demi peningkatan persekitaran dan sosial. Beliau merujuk kepada Persidangan Perubahan Iklim PBB (COP26) yang disertai ramai kaum muda yang berani bersuara agar pemimpin dunia masa kini mengambil tindakan konkrit, bukan berjanji kosong.

Sri Paus Fransiskus mengatakan, “Kita orang dewasa dapat belajar banyak daripada para aktivis muda ini kerana dalam semua hal yang berkaitan dengan menjaga planet ini, mereka berada di barisan depan.” Mari kita meneladani mereka dan merenungkan gaya hidup kita, terutama pada saat-saat krisis kesihatan, sosial dan persekitaran.

“Mari kita memanfaatkan teladan mereka dan merenungkan gaya hidup kita, terutama pada saat-saat krisis kesihatan, sosial dan persekitaran.”

“Mari kita memeriksa kembali bagaimana cara kita makan, membeli, bagaimana kita melakukan perjalanan, atau cara kita menggunakan air, tenaga, plastik, dan banyak barang material lain yang sering membahayakan bumi.” “Mari kita memilih untuk berubah! Marilah kita maju bersama kaum muda menuju gaya hidup yang lebih sederhana dan lebih menghormati alam sekitar.”

Mengulas Intensi Sri Paus untuk bulan September, Fr Frédéric Fornos, S.J., pengarah antarabangsa Jaringan Doa Seluruh Dunia Bapa Suci mengatakan: “Sekali lagi, kata-kata Bapa Suci Fransiskus tidak boleh diabaikan. Dalam menghadapi krisis ekologi, adalah sangat mendesak untuk kita mengubah gaya hidup yang lebih sederhana dan mencerminkan solidariti.” -- media Vatikan

Total Comments:0

Name
Email
Comments