Kenali Santo Anda: St Yohanes dari Mesir

St Yohanes dari Mesir dilahirkan sekitar tahun 304. Tidak banyak yang diketahui tentang masa mudanya.

Mar 21, 2014

St Yohanes dari Mesir
~ Mac, 27~
St Yohanes dari Mesir dilahirkan sekitar tahun 304. Tidak banyak yang diketahui tentang masa mudanya. Ketika usianya 25 tahun, Yohanes memutuskan untuk meninggalkan segala urusan duniawi dan mempergunakan seluruh hidupnya untuk berdoa serta bermatiraga demi Tuhan. Beliau kemudiannya menjadi salah seorang dari para pertapa padang gurun yang terkenal pada masa itu.

Selama 10 tahun beliau menjadi murid seorang pertapa tua yang sudah banyak makan asam garam kehidupan. Pertapa kudus tersebut banyak mengajar kehidupan rohani kepada Yohanes.

St. Yohanes memanggilnya “bapa rohani”. Setelah bapa rohaninya meninggal dunia, St Yohanes menghabiskan empat atau lima tahun dalam pelbagai biara. Dia ingin lebih mengenal kehidupan doa serta gaya hidup para rahib.

Pada akhirnya, Yohanes menemui sebuah gua yang terletak di atas batu karang yang tinggi yang sesuai dijadikan tempat tinggal dan berdoa.

Penduduk berdekatan ramai yang datang untuk membawa makanan serta meminta nasihat. Malah Kaisar Theodosius I pernah dua kali meminta nasihatnya daripadanya.

Para kudus terkenal seperti St. Agustinus dan St. Hieronimus juga menulis tentang kekudusan St. Yohanes. Ramai anak muda yang mengunjunginya, menjadi anak murid dan tinggal bersamanya.

Yohanes berkebolehan melihat kejadian masa hadapan, membaca jiwa-jiwa dan fikiran mereka yang datang kepadanya. Jika dia mengoleskan minyak krisma kepada mereka yang sakit, seringkali mereka sembuh. Meskipun terkenal, Yohanes tidak pernah lalai dan leka.

St. Yohanes percaya bahwa hidup matiraganya membantunya memiliki hubungan yang akrab mesra dengan Tuhan. St. Yohanes meninggal dunia dalam damai pada tahun 394 pada usia 90 tahun.

Total Comments:0

Name
Email
Comments