Ahli politik harus berani jadi saksi iman

Ahli politik harus berani jadi saksi iman

Sep 07, 2018

MANILA: Seorang senator parti pembangkang Filipina telah meminta Paus Fransiskus untuk berdoa bagi Filipina, terutama bagi orang miskin yang menderita akibat pembunuhan berkaitan dadah.

Senator Bam Aquino turut menyampaikan kepada Sri Paus surat-surat dari para pemimpin agama Filipina, umat awam dan organisasi Gereja yang meminta doa dalam sebuah audiensi bersama Sangti Papa di Vatikan.

Legislator itu bertemu dengan Sri Paus di tengah-tengah pertemuan tahunan ke-9 Jaringan Legislator Katolik Antarabangsa di Roma.

Sebuah kenyataan dari pejabat senator Aquino mengatakan Paus Fransiskus mengambil surat-surat tersebut dan memberkati Aquino serta rosario pada 23 Ogos lalu.

Sang senator juga meminta Sri Paus untuk berdoa bagi kesejahteraan para balu dan anak-anak yatim piatu kerana bapa mereka terbunuh dalam ‘peperangan’ dadah yang dilaporkan telah meragut 23,000 nyawa.

Dalam pesannya kepada para legislator Katolik dan Kristian, Paus Fransiskus mengatakan ahli-ahli politik Kristian menunjukkan kerendahan hati dan keberanian untuk menjadi saksi iman mereka.

Aquino mengatakan bahawa pesan paus mendorong umat Katolik “membela Tuhan dan sesama dari segala rintangan dan dengan segala kerendahan hati dan keberanian.”

“Jika anda benar-benar memiliki keyakinan, maka anda tidak perlu takut untuk membela Tuhan dan sesama,” kata sang senator, seorang pengkritik terkenal terhadap perang dadah Duterte. — ucanews.com

Total Comments:0

Name
Email
Comments