Aturan graviti dan Roh Kudus

Tuhan selalu dikaitkan secara erotis dan dunia sangat asyik, oleh karena itu mereka saling tertarik antara satu sama lain, saling melayani dan setia.

Nov 14, 2020

Tuhan selalu dikaitkan secara erotis dan dunia sangat asyik, oleh karena itu mereka saling tertarik antara satu sama lain, saling melayani dan setia.

Ahli falsafah Yahudi, Martin Buber menyatakan kenyataan itu, dan sementara ia kelihatan benarbenar berkait rapat dengan mukadimah autobiografi St. Augustine ("Anda telah menjadikan diri kami untuk diri-Mu, Tuhan dan hati kami gelisah sehingga mereka kembali kepada-Mu) ia mengisyaratkan sesuatu yang lebih.

St. Augustine berbicara tentang rasa sakit yang tidak dapat dipuaskan di dalam hati manusia yang membuat kita gelisah dan selama-lamanya menyedari bahawa semua yang kita alami tidak mencukupi kerana yang terbatas tanpa henti menyakitkan bagi yang tidak terbatas, dan yang tak terhingga memikat yang tidak terbatas.

Tetapi St. Augustine berbicara tentang hati manusia, tentang kegelisahan dan tarikan ke arah Tuhan yang dirasakan di sana Martin Buber juga membicarakannya, tetapi dia juga berbicara tentang kegelisahan, tarikan ke arah Tuhan yang tidak dapat disembuhkan, yang ada di dalam semua alam, di dalam alam semesta itu sendiri. Bukan hanya orang yang sangat asyik, tetapi seluruh dunia, alam, alam semesta itu sendiri.

Apa yang diperkatakan di sini? 

Pada dasarnya, Buber mengatakan bahawa apa yang dirasakan di dalam hati manusia juga ada di dalam setiap elemen dalam alam itu sendiri, dalam atom, molekul, batu, tumbuhan, serangga, dan haiwan. Terdapat rasa sakit yang sama untuk Tuhan di dalam semua yang ada, dari planet mati, ke lubang hitam, ke pohon kayu merah, ke anjing peliharaan dan kucing kita, hingga ke hati orang suci. Tidak ada perbezaan antara rohani dan jasmani. Tuhan yang menjadikan keduanya menarik antara satu sama lain dengan cara yang sama.

Pierre Teilhard de Chardin, yang merupakan saintis dan mistik, percaya bahawa interaksi antara tenaga yang mengalir dari Tuhan yang bermuatan erotis dan yang kembali dari dunia yang penuh asmara, adalah tenaga yang menopang struktur alam semesta, fizikal dan spiritual .

Bagi Teilhard, aturan graviti, aktiviti atom, fotosintesis, ekosistem, medan elektromagnetik, naluri haiwan, seksualiti, persahabatan manusia, kreativiti, dan altruisme, semuanya menggunakan dan mewujudkan satu dan tenaga yang sama, satu tenaga yang selamanya menarik semua perkara ke arah satu sama lain.

Sekiranya itu benar, dan memang demikian, akhirnya hukum graviti dan Roh Kudus adalah sebahagian dari satu dan satu tenaga yang sama, satu dan hukum yang sama, satu-satu  interaksi eros dan tindak balas yang sama.

Pada sekilas pandang, secara teologis mungkin agak tidak ortodoks untuk meletakkan manusia dan sifat fizikal pada bidang yang sama. Mungkin juga, ada yang menganggapnya menyinggung perasaan untuk membicarakan Tuhan sebagai "dikenakan erotik".

Oleh itu, izinkan saya menerangkan tentang ‘masalah’ tersebut.

Dari segi Tuhan yang berkaitan dengan sifat fizikal, teologi Kristiani ortodoks dan kitab suci kita menegaskan bahawa kedatangan Tuhan kepada kita dalam Kristus dalam penjelmaan adalah peristiwa yang tidak hanya untuk manusia, tetapi juga untuk penciptaan fizikal itu sendiri.

Ketika Yesus mengatakan bahawa dia datang untuk meny elamatkan dunia, dia sebenarnya bercakap tentang dunia dan bukan hanya orang-orang di dunia. Penciptaan fizikal, tidak kurang dari manusia, adalah anak Tuhan dan Tuhan bermaksud untuk menebus semua anaknya.

Teologi Kristian tidak pernah mengajarkan bahawa dunia akan hancur pada akhir zaman, melainkan (seperti yang dikatakan oleh Sto Paulus) penciptaan fizikal akan berubah dan memasuki kebebasan yang mulia bagi anakanak Tuhan. Bagaimana dunia fizikal akan masuk ke syurga? Kita tidak tahu; walaupun kita tidak dapat konsep bagaimana kita akan pergi ke sana. Tetapi kita tahu bawhawa ini: Kristus yang mengambil daging dalam penjelmaan adalah juga Kristus Kosmik, iaitu Kristus yang melaluinya segala sesuatu dibuat dan yang mengikat semua ciptaan bersama.

Oleh itu, para teolog berbicara tentang "penjelmaan mendalam", iaitu, peristiwa Kristus sebagai lebih mendalam daripada sekadar menyelamatkan manusia, sebagai menyelamatkan ciptaan fizikal itu sendiri.

Saya juga dapat menghargai bahawa akan ada ketidaknyamanan dalam saya berbicara tentang Tuhan sebagai "erotik", memandangkan pada hari ini kita secara amnya mengenal pasti perkataan itu dengan seks. 

Tetapi itu bukan makna perkataan. Bagi ahli falsafah Yunani, dari mana kita mengambil perkataan ini, eros dikenali dengan cinta, dan dengan cinta dalam semua aspeknya.

Eros bermaksud tarikan seksual dan obsesi emosi, tetapi itu juga bermaksud persahabatan, suka bermain, kreativiti, akal sihat, dan altruisme.

Eros, yang difahami dengan betul, merangkumi semua elemen tersebut, jadi walaupun kita mengenal pasti eros dengan seksualiti, tetap tidak perlu ada ketidaknyamanan dalam menerapkannya kepada Tuhan.

Kita diciptakan menurut gambar dan rupa Tuhan, dan dengan itu seksualiti kita menggambarkan sesuatu di dalam sifat Tuhan. Tuhan yang cukup generatif untuk menghasilkan berbilion galaksi dan terus-menerus mencipta berbilion orang, jelas bersifat seksual dan subur dengan cara di luar konsepsi kita.

Lebih-lebih lagi, rasa sakit yang tidak henti-hentinya di dalam setiap elemen dan orang di alam semesta untuk bersatu dengan sesuatu yang melampaui dirinya mempunyai satu dan satu perkara yang sama dalam fikiran, penyempurnaan cinta dengan Tuhan yang adalah Cinta.

Jadi, pada hakikatnya, hukum graviti dan pemberian Roh Kudus mempunyai tujuan yang sama. — Hakcipta Terpelihara @ Fr Ron Rolheiser 1999-2020

Total Comments:0

Name
Email
Comments