Bapa Suci amat kecewa usaha damai antarabangsa di Syria gagal

Dalam komenpertama sejak serangan misilke atas Syria oleh AmerikaSyarikat, Britain dan Perancis,Paus Fransiskus bahawa dia“sangat terganggu olehkeadaan dunia sekarang,meskipun komuniti antarabangsaberusaha menempatkansenjata itu dalamkomuniti dan berjuang agarkomuniti antarabangsa memihakkepada keamanan di Syriadan di rantau lain di dunia.

Apr 20, 2018

VATIKAN: Dalam komenpertama sejak serangan misilke atas Syria oleh AmerikaSyarikat, Britain dan Perancis,Paus Fransiskus bahawa dia“sangat terganggu olehkeadaan dunia sekarang,meskipun komuniti antarabangsaberusaha menempatkansenjata itu dalamkomuniti dan berjuang agarkomuniti antarabangsa memihakkepada keamanan di Syriadan di rantau lain di dunia.

”Fransiskus juga memintapara penziarah yang berhimpundi Dataran Sto Petrusuntuk berdoa bagi keamanandan mengajak semua orangyang mahukan kesejahteraanakan melakukan sedemikian.Bapa Suci juga berulang kalimerayu kepada ahli-ahli politikagar berpihak kepadakeadilan dan keamanan.

Sumber di Roma berkata,ketiga-tiga negara itu telahmelanggar undang-undangantarabangsa bukan sahajaoleh penggunaan senjatakimia yang dikatakan olehpasukan Syria tetapi juga olehserangan peluru berpanduyang dilancarkan olehAmerika Syarikat dan sekutuEropah awal pagi Jumaat lalu.

Mereka mengatakanbahawa dengan mengelakkanPertubuhan Bangsa-Bangsaseperti serangan itumelemahkan struktur antarabangsauntuk keamanan danrisiko menjadikan keadaanlebih buruk, bukan sahaja diSyria tetapi di rantau TimurTengah yang lebih luas.--CNS

Total Comments:0

Name
Email
Comments