Ekonomi tanpa etika membawa budaya pakai-buang

Sri Paus Fransiskus mendesak untuk promosi ekonomi yang lebih adil dan berperikemanusiaan bagi menyumbang kepada pembasmian kemiskinan di peringkat global, ketika prelatus itu bertemu dengan anggota Dewan untuk Kapitalisme Inklusif pada 11 Nov.

Nov 14, 2019

Vatikan: Sri Paus Fransiskus mendesak untuk promosi ekonomi yang lebih adil dan berperikemanusiaan bagi menyumbang kepada pembasmian kemiskinan di peringkat global, ketika prelatus itu bertemu dengan anggota Dewan untuk Kapitalisme Inklusif pada 11 Nov.

Dalam menghadapi peningkatan kadar kemiskinan di dunia yang adalah hasil dari kelaziman tidak adil daripada integrasi orang dan negara yang harmoni, apa yang diperlukan segera adalah sistem yang saksama, boleh dipercayai dan berkebolehan untuk menangani cabaran yang paling mendalam tentang kemanusiaan.

Dewan itu adalah organisasi bukan bermotif keuntungan yang didedikasikan untuk mempromosikan gerakan kapitalisme inklusif. Bapa Suci mendorong dewan itu untuk "bertahan di sepanjang jalan solidariti yang mulia dan mengupayakan ekonomi dan kewangan kembali kepada pendekatan etika yang membanggakan manusia."

Merujuk kepada ensikliknya 'Laudato Si ', Sri Paus berkata bahawa "perniagaan adalah pekerjaan yang mulia, yang diarahkan untuk menghasilkan kekayaan dan meningkatkan dunia kita. Ia boleh menjadi sumber kemakmuran yang bermanfaat terutamanya jika ia melihat penciptaan pekerjaan sebagai sebahagian penting dari sumbangan atau perkhidmatannya kepada kebaikan bersama. "

Sangti Papa mengimbau kembali Sri Paus Sto Paulus VI yang mengatakan perkembangan autentiknya tidak boleh menumpukan kepada pertumbuhan ekonomi semata-mata tetapi harus memupuk pertumbuhan setiap orang dan seluruh orang.

Daripada sekadar menyeimbangkan belanjawan,  meningkatkan infrastruktur atau menawarkan pelbagai barangan pengguna yang lebih luas, kita juga harus berusaha ke arah "pembaharuan, pemurnian dan pengukuhan model ekonomi kukuh berdasarkan pemurnian, pembaharuan dan kemurahan hati kita kepada mereka yang memerlukan."

Bapa Suci mengingatkan bahawa, "Sistem ekonomi yang terpisah daripada keprihatinan etika  tidak membawa tatacara sosial yang adil sebaliknya membawa kepada budaya pakai buang. Apabila dimensi moral kehidupan ekonomi diakui barulah kita dapat "bertindak dengan amal kebajikan, semangat persaudaraan,  berkehendak baik serta prihatin akan  perkembangan integral mereka."

Fransiskus mengingatkan ahli-ahli Dewan berkenaan bahawa mereka yang terlibat dalam perniagaan dan kehidupan ekonomi harus mempunyai kerelaan mulia untuk mengupayakan kebaikan bersama dengan berusaha meningkatkan kebaikan di dunia dan menjadikannya lebih mudah diakses oleh semua orang.

Bapa Suci mengucapkan terima kasih atas komitmen anggota-anggota Dewan untuk mempromosikan ekonomi yang lebih adil dan berperikemanusiaan, bersama prinsip teras doktrin sosial Gereja, yang mengambil kira seluruh orang. "Kapitalisme inklusif tidak meninggalkan seorang pun di belakang, ia tidak membuang seorang saudara atau saudari kita. Ia adalah aspirasi mulia, usaha terbaik anda yang wajar dipuji!”-- ICN

Total Comments:0

Name
Email
Comments