Emiriah Arab Bersatu bantu bangunkan semula gereja Katolik di Mosul

Emiriah Arab Bersatu bekerjasama dengan UNESCO untuk membina semula dua gereja Katolik di Mosul yang musnah pada tahun 2014 oleh Negara Islam (IS).

Nov 02, 2019

MOSUL, Iraq: Emiriah Arab Bersatu bekerjasama dengan UNESCO untuk membina semula dua gereja Katolik di Mosul yang musnah pada tahun 2014 oleh Negara Islam (IS).

Inisiatif ini akan membantu membina semula Gereja Al-Tahera dan Al-Saa'a. “Penandatanganan hari ini adalah perkongsian perintis yang membawa mesej harapan dan terang pada masa yang gelap ini,” ujar Noura Al Kaabi, Menteri Pembangunan Kebudayaan dan Pengetahuan UAE, 10 Oktober.

Pihak-pihak menandatangani kerjasama itu untuk “Menghidupkan Roh Mosul” di ibu pejabat UNESCO di Paris 10 Oktober.

Perjanjian itu adalah sebahagian daripada inisiatif  "Tahun Toleransi" UAE, yang bermula dengan perjanjian $ 50.4 juta yang ditandatangani pada April 2018 untuk membantu membina semula tapaktapak bersejarah  di Mosul.

Para pelajar di jurusan arkeologi, seni bina dan kejuruteraan Universiti Mosul akan mengambil bahagian dalam proses pemulihan bangunan mercu tanda tersebut, kata UNESCO.

Pada musim panas tahun  2014, Negara Islam telah menembusi wilayah Nineveh Plain Iraq — tanah penganut Kristian sejak abad pertama — tetapi sepanjang 2016, kawasan di rantau ini telah di ambil semula dari organisasiorganisasi yang dikawal oleh pelbagai pelakon tempatan dan antarabangsa.

Dalam dua tahun di bawah kekuasaan Negara Islam, lebih 3.3 juta penduduk Iraq telah berpindah dan kehilangan  tempat tinggal. Negara Islam telah memusnahkan sekurangkurangnya 28 tapak kegamaan penting di kota selepas mengambil alihnya pada bulan Jun 2014.

Gereja Al-Saa’a adalah gereja Dominikan yang dibina antara tahun 1866 dan 1873. Brother Nicolas Tixier dan Brother Olivier Poquillon hadir ketika majlis menandatangani.

Mereka mewakili para paderi Dominikan, yang bekerja dengan UNESCO mengenai projek pemulihan.

Al-Tahera adalah sebuah gereja Katolik Syriak yang dibina dari tahun 1859-1862. Ia telah mengalami kerosakan teruk pada tahun-tahun kebelakangan ini dan sebahagian besar arked dan dinding luarnya telah musnah. --CNA

Total Comments:0

Name
Email
Comments