Gereja Ketiga Dihancurkan di Keuskupan Jinan di China

Gereja Ketiga Dihancurkan di Keuskupan Jinan di China

Aug 24, 2018

JINAN, China: Bangunan Gereja Katolik Qianwang di Wilayah Shandong di China adalah gereja ketiga di Keuskupan Jinan yang dihancurkan oleh pihak berkuasa tahun ini.

Bangunan Gereja Katolik Liangwang dirobohkan pada 17 Julai selepas Gereja Katolik Shilihe dihancurkan. Namun seorang sumber beragama Katolik mengatakan kepada ucanews.com bahawa Gereja Katolik Shilihe dibangun kembali di tempat lain.

Lebih dari 170 pegawai kerajaan menghancurkan bangunan Gereja Qianwang di Kota Huashan di Jinan, Daerah Licheng, pada 13 Ogos demikian menurut seorang sumber.

Beliau mengatakan pihak berkuasa “tidak memberi penjelasan atau penyelesaian sebaliknya merobohkan Gereja dengan paksa. Patung Maria dan sebuah patung Yesus juga dihancurkan, sementara kotak koleksion telah hilang. Sumber itu mendakwa para pegawai mengabaikan undang-undang, peraturan tentang agama dan keperluan asas umat beriman untuk beribadat. Penghancuran bangunan gereja seperti itu sangat melukai hati umat beriman terhadap pihak berkuasa tempatan.

Sehari setelah penghancuran bangunan gereja itu, lebih dari 70 umat Katolik termasuk dua orang imam dan seorang biarawati menganjurkan aksi bantahan di tengah-tengah hujan lebat di hadapan pejabat kerajaan.

Mereka membawa sepanduk yang meminta rumah Tuhan dikembalikan. — ucanews.com

Total Comments:0

Name
Email
Comments