Kenali Santo Anda: Sto Godfrey

Santo Godfrey adalah seorang Benediktin yang dididik oleh para biarawan di biara MontSaint-Quentin.

Nov 02, 2019

Sto Godfrey 
~ 8 November ~ 

Santo Godfrey adalah seorang Benediktin yang dididik  oleh  para biarawan di biara  MontSaint-Quentin.

Beliau kemudian terpilih menjadi ketua biara di Champagne, Perancis dengan tugas untuk membenahi biara yang sedang mengalami  kemunduran itu.  Ketika itu biara hanya dihuni oleh enam orang biarawan saja.

Para biarawan menyukai Godfrey yang lemah lembut dan penuh belas kasih. Mereka percaya bahawa dia dapat membantu mereka untuk menemukan kembali sukacita hidup.

Dengan masa yang singkat, komuniti itu telah hidup kembali dan calon-calon biarawan baharu menggabungkan diri dengan mereka. Biara Champagne menjadi pusat doa dan sukacita rohani.

Pada akhirnya, abas Godfrey  ditahbis sebagai uskup agung iaitu gembala Keuskupan Rheims, Perancis. 

Godfrey merasa sedih meninggalkan biara kecilnya. Meskipun demikian, dia tahu bahawa Tuhan menghendakinya menjangkau orang-orang di Rheims.

Meskipun sudah menjadi uskup agung, Godfrey tetap menjalani hidup sebagai seorang biarawan yang bersahaja. Tempat tinggalnya sederhana tetapi bersih. Makanannya sederhana meskipun disiapkan makanan mewah, tetapi dia  mem berikan makanan itu kepada orang miskin.

Uskup Agung Godfrey menderita akibat berlakunya penganiayaan dalam keuskupannya. Beberapa hal yang terjadi sungguh keliru. Ketika Godfrey berusaha meluruskan mereka yang terlibat, nasihat-nasihatnya selalu dilawan dan ditentang.

Bahkan, seseorang berusaha membunuhnya. Itulah  ketika Godfrey bertanya-tanya apakah yang dilakukannya lebih mendatangkan celaka daripada kebaikan. Tetapi orang-orang yang berkehendak baik menghargai dan mengasihinya.  Sebelum dapat mengundurkan diri, Godfrey telah wafat. Itu terjadi pada bulan November 1115.

Total Comments:0

Name
Email
Comments