Kenali Santo: St Alfonsus Rodriquez

Orang kudus dari Sepanyol ini dilahirkan pada tahun 1553

Nov 04, 2016

St Alfonsus Rodriquez
   --31 Oktober--

Orang kudus dari Sepanyol ini dilahirkan pada tahun 1553. Dia mengambil alih usaha jual beli kain kapas milik keluarganya ketika usianya 23 tahun.

Tiga tahun kemudian dia berkahwin. Hasil perkahwinan, Alfonsus dan isterinya mendapat dua orang anak. Tetapi banyak penderitaan yang kemudian datang menimpa Alfonsus.

Perusahaannya mengalami kesulitan, puterinya yang masih kecil meninggal dunia, disusuli oleh isterinya. Ini mendorong Alfonsus untuk berfikir, apa yang dirancangkan Tuhan baginya.

Dari dulu Alfonsus adalah seorang Kristian yang saleh. Dan kini, dia semakin tekun berdoa, bermatiraga, dan menerima sakramen-sakramen lebih banyak dari sebelumnya.

Ketika usianya menjelang 40 tahun, anak lelaki Alfonsus juga turut meninggal dunia. Namun juga. Bukanny Alfonsus tidak membenamkan diri dalam kesedihan, sebaliknya semakin khusyuk berdoa serta memohon karunia percaya sepenuhnya kepada Tuhan.

Alfonsus kemudiannya memohon untuk bergabung dengan kongregasi Serikat Yesus. Tetapi, dia diberitahu bahawa dia harus belajar terlebih dahulu. Jadi, dia kembali bersekolah. Anak-anak kecil menertawakan Alfonsus. Namun akhirnya, Alfonsus diterima sebagai frater dan diberi tugas sebagai penjaga pintu di sebuah seminari Yesuit.

Para paderi yang mengenalnya selama 40 tahun tidak pernah mendapatinya mengatakan atau melakukan sesuatu yang tidak baik. Kebaikan hatinya serta ketaatannya telah diketahui semua orang.

Selama masa hidupnya yang panjang, St. Alfonsus harus bertahan pada percubaan yang berat. Bahkan pada saat ajal mendekatinya, dia selalu bergelut dengan penderitaan yang luar biasa. Alfonsus meninggal dunia pada tahun 1617 dengan nama Yesus di bibirnya.

Total Comments:0

Name
Email
Comments