Kerasulan Apologetik Kristian kendali siri Lectio Ekaristi

Kerasulan Apologetik memperkenalkan siri 10 minggu Lectio Ekaristi kepada umat paroki Katedral Sacred Heart dan subparoki bermula 6 April hingga 6 Julai.

Aug 31, 2018

KOTA KINABALU: Kerasulan Apologetik memperkenalkan siri 10 minggu Lectio Ekaristi kepada umat paroki Katedral Sacred Heart dan subparoki bermula 6 April hingga 6 Julai.

Siri tersebut telah menarik minat kirakira 60 peserta. Ahli teologi terkenal Dr Brant Pitre membimbing peserta melalui Kitab Suci, sejarah, dan ajaran Gereja untuk menerangkan kehebatan dan keajaiban Ekaristi. Dengan penerangan yang mendalam dan menarik, Pitre memberikan perspektif baru untuk memahami misteri Ekaristi.

Siri kajian ini mempunyai soalan penting mengenai Ekaristi, seperti: Bagaimana kita bertindak balas kepada Ekaristi? Bagaimana kita bertindak balas terhadap idea bahawa Misa adalah pengorbanan yang paling dinamik dan berkuasa dalam semua sejarah manusia?

Bagaimana kita bertindak balas kepada ajaran Gereja bahawa ia adalah pertemuan mendalam dengan kehidupan Tritunggal, menyampaikan rahmat dan kekuatan kepada kita dan mengubah kita dari dalam?

Apa ertinya apabila kita mendakwa bahawa, dalam Misa, misteri Paskah kehidupan, kematian, dan kebangkitan - benar-benar hadir pada masa sekarang? Adakah kita mengalami realiti bahawa Yesus Kristus benar-benar hadir dalam setiap Ekaristi yang pernah, kita rayakan atau sedang kita rayakan?

Terdapat juga soalan-soalan seperti: Adakah kita percaya bahawa Yesus rindu untuk bersatu dengan kita dalam sakramen yang paling diberkati ini?

Sepanjang kursus ini, Pitre membawa para peserta kembali kepada akar alkitabiah Ekaristi dan menyaksikan bagaimana sakramen ini sangat berakar di dalam Kitab Suci, meneroka asal-usulnya, yang meramalkan dalam banyak kejadian misteri dan ajaib dari Perjanjian Lama dan Injil, dan tujuan dan realiti kata-kata dan tindakan Yesus pada Perjamuan Terakhir.

Sebagai kesimpulan, para peserta dibawa untuk memeriksa bagaimana Ekaristi bukan hanya sesuatu, melainkan Seseorang dengan siapa mereka dimaksudkan untuk berada dalam persekutuan.

Lisa Tsen, yang menerima Sijil Kehadiran daripada Father Paul Lo pada akhir kursus mengatakan, "Sesi-sesi Lectio telah menerangi lagi iman rohani saya dan memberi saya pemahaman mendalam tentang cinta Tuhan yang tak terhingga bagi manusia."

Beliau menambah "Saya berasa sangat menyedari dan mengerti akan penjelasan misteri Misa Suci, yang benar-benar misteri Tritunggal dan nikmat syurgawi. Ia juga memberi saya keinginan untuk membaca Kitab Suci menurut pelan devosi dan seperti yang dibimbing untuk memperdalamkan lagi pemahaman saya."

Seorang peserta lain, Mary Lee, yang juga merupakan anggota Carmelite Sekular, menyatakan 10 Siri pembelajaran tentang penerokaan Misa dalam Kitab Suci telah menyegarkan iman, menyebabkan beliau semakin mengagumi, mengerti dan bersyukur di atas cinta kasih Tuhan terhadap umat manusia yang selalu berada di luar pemahaman manusia.

Total Comments:0

Name
Email
Comments