Kerendahan hati kunci kasih sempurna

Kebanyakan orang pada masa sekarang mengatakan cinta yang sempurna hanyalah pada filem, tetapi Uskup Agung John Wong mengatakan meskipun memiliki kasih yang sempurna itu sukar kerana ia memerlukan dua tindak balas.

May 03, 2019

KOTA KINABALU: Kebanyakan orang pada masa sekarang mengatakan cinta yang sempurna hanyalah pada filem, tetapi Uskup Agung John Wong mengatakan meskipun memiliki kasih yang sempurna itu sukar kerana ia memerlukan dua tindak balas. Kasih sempurna merupakan tema khutbah Uskup Agung John Wong semasa memimpin Misa Khamis Putih yang dihadiri lebih empat ribu umat Katolik di Katedral Hati Kudus, Kota Kinabalu.

Prelatus itu mengatakan, upacara pembasuhan kaki pada Khamis Putih, meskipun ia mengulangi tradisi Yesus, ia juga adalah peluang untuk memperbaharui sikap kita sendiri. Uskup Agung John menerangkan konsep ‘pelayanan seperti hamba’ daripada Rasul Sto Paulus bahawa hanya dengan men- gosongkan diri, dengan merendahkan diri, kita dapat memahami konsep cintakasih yang Yesus lakukan semasa malam Perjamuan Terakhir. Yesus mengambil tugas yang biasa dilakukan oleh seorang hamba, mencuci kaki para pengikut-Nya, sebagai teladan dan model “mengasihi melalui perbuatan.”

Total Comments:0

Name
Email
Comments