Kristus Penyelamat kita, Dia HIDUP!

Dia HIDUP dan Dia mahu kamu HIDUP! Demikianlah Sri Paus Fransiskus memulakan seruan apostolik terbaharu beliau, yang ditandatangani pada 25 Mac, 2019 bertajuk Kristus Hidup (Christus Vivit).

Apr 12, 2019

VATIKAN: Dia HIDUP dan Dia mahu kamu HIDUP! Demikianlah Sri Paus Fransiskus memulakan seruan apostolik terbaharu beliau, yang ditandatangani pada 25 Mac, 2019 bertajuk Kristus Hidup (Christus Vivit). “Hidup,” “Kehidupan” dan “muda” merupakan istilah-istilah yang berulang kali ditekankan oleh Sri Paus Fransiskus dalam seruan apostolik terbaharunya.

Dalam temu bual panjang buku yang berjudul God is Young, Fransiskus menyatakan bahawa “belia tidak wujud, apabila kita bercakap tentang belia, kita sering tidak sedar merujuk kepada mitos tentang belia. Bagi saya, belia tidak wujud, hanya orang muda.” Orang muda tidak boleh dikategorikan sebagai kasta berasingan.

Sudah tentu, kita boleh katakan dengan Sto Paulus VI bahawa usia belia “tidak boleh dianggap sebagai umur keghairahan bebas, kegagalan yang tidak dapat dielakkan, krisis yang tidak dapat dipertahankan, pesimisme yang merosakkan, egoisme yang merugikan; yang muda adalah rahmat, itulah rahmat.”

Dan itu adalah rahmat dan rahmat yang diberikan kepada semua, kerana kita semua adalah atau telah muda. Bercakap tentang orang muda, maka, bermaksud bercakap tentang manusia. Di luar semua pertimbangan lain, Gereja melihat di dalamnya naluri untuk kebahagiaan dan kepenuhan mereka yang terbuka untuk hidup.

Seruan apostolik ini boleh dibaca begitu sahaja, tetapi adalah baik untuk mengetahui dengan jelas bahawa Sri Paus sendiri memulakan proses menulis yang sukar tetapi kaya ini dengan melibatkan ratusan kaum muda; Perhimpunan Agung Biasa ke-15 dari Sinode Uskup pada tema “Orang Muda, Iman dan Pengertian Panggilan” yang berlangsung di Roma, 3- 28 Oktober, 2018, dan menghasilkan Dokumen Akhirnya sendiri.

Bercakap tentang anak muda bermaksud bercakap tentang janji. Setiap orang muda adalah seorang nabi. Sinode dipanggil untuk mengumpul dan mentafsirkan nubuat ini. Christus Vivit adalah sebahagian daripada kerja hermeneutikal ini.

Seruan ekshortasi Kristus Yang Hidup mengandungi sembilan bab.

Bab pertama adalah siri pesat tentang beberapa kaum muda dalam Kitab Suci. Ia sangat mudah dibaca di mana Sri Paus memberi beberapa ciri, tindakan, perbuatan ... sketsa yang boleh digunakan untuk lebih memahami peranan besar kaum muda dalam memarakkan iman umat Tuhan.

Oleh itu, kita melihat Tuhan yang memberi inspirasi kepada anak-anak muda dalam mimpinya (Yusuf) dan memilih umat pilihannya di kalangan orang yang dianggap tidak penting (Daud).

Dan kita diberitahu tentang kanak-kanak yang tabah menghadapi kesengsaraan, kanak-kanak yang kurang yakin tetapi berusaha untuk berani (Samuel), orang muda yang berasa tidak dapat memikul tanggungjawab tetapi tidak ada siapa yang menyangka dia boleh bertindak dengan bijak (Salomo) atau menyedarkan semula hati nurani orang-orang mereka (Yeremia) dan ramai lagi.

Beralih ke Perjanjian Baru, Sri Paus menulis orang-orang muda yang bersedia menjalani perubahan mendalam dalam kehidupan mereka, untuk belajar.

Sri Paus menulis: “Orang muda tidak dimaksudkan untuk menjadi lemah, mereka bertujuan untuk bermimpi hal-hal yang hebat, untuk mencari cakerawala yang luas, untuk berimpian lebih tinggi, mengambil alih dunia, menerima cabaran dan menawarkan yang terbaik kepada diri mereka sendiri sesuatu yang lebih baik “ (No. 15). — sumber Antonio Spadaro, SJ, La Civiltà Cattolica 

Total Comments:0

Name
Email
Comments