Mengapa mencari Dia yang Hidup di kalangan orang mati?

Misa Malam Paskah di Gereja Sta Anna dimulakan dengan upacara cahaya di luar gereja. Uskup Sebastian Francis yang dibantu oleh Diakon Lazarus, bersama para katekumen dan umat, berhimpun di luar gereja bagi upacara tersebut.

May 03, 2019

PULAU PINANG: Misa Malam Paskah di Gereja Sta Anna dimulakan dengan upacara cahaya di luar gereja. Uskup Sebastian Francis yang dibantu oleh Diakon Lazarus, bersama para katekumen dan umat, berhimpun di luar gereja bagi upacara tersebut.

Setelah lilin Paskah dinyalakan, lilin itu diarak mendahului para jemaat untuk memasuki gereja.

Dalam khutbahnya, Uskup Sebastian bertanya kepada para hadirin, “Di mana anda mencari Yesus? Adakah anda men- cari Dia di kalangan orang mati atau di kalangan yang hidup?"

Kepada para pilihan, Uskp Sebastian mengatakan, mereka merupakan tumpuan pada malam ini di mana mereka melafazkan janji baptis yang pertama. “Hidupilah janji baptis anda, kerana inilah tujuan anda berada di sini.”

“Anda semua akan dibaptis dan mengikuti Yesus Kristus sepanjang hidup anda. Inilah misi dan harapan baru kita, lupakan masa silam,” ujar Bapa Uskup Sebastian.

Kepada para umat beriman, Uskup Sebastian berseru, “melalui pembaharuan janji baptis, kita dipilih oleh Tuhan untuk menjadi rasul dan saksi-saksi-Nya.

Kita semua umat yang dibaptis dan diu- tus, inilah misi gereja Katolik pada tahun ini. Oleh itu, saya mengajak anda untuk mencipta misi peribadi dan menjadi saksi- Nya.”

Selepas Litani Para Kudus yang disusuli pemberkatan air, Uskup Sebastian dan Diakon Lazarus kemudian merenjis air suci kepada para umat. Ini diikuti dengan ritus Pembaptisan di mana 26 orang dewasa dan sembilan orang kanak-kanak telah dibaptis.

Total Comments:0

Name
Email
Comments