Para uskup hidupkan kembali ‘makam virtual’ pada Hari Peringatan Arwah

Majlis para Uskup Filipina telah menghidupkan kembali “makam virtual,” yang pertama kali dilancarkan pada tahun 2011.

Nov 08, 2016

MANILA: Para uskup Filipina telah memudahkan umat Katolik Filipina yang tinggal di luar negera agar dapat menawarkan Misa dan doa untuk orang-orang tercinta mereka yang telah meninggal pada Hari Peringatan Arwah Semua Orang Beriman dan Hari Raya Semua Orang Kudus melalui Internet.

Majlis para Uskup Filipina telah menghidupkan kembali “makam virtual,” yang pertama kali dilancarkan pada tahun 2011. Hari Raya Semua Orang Kudus dan Peringatan Arwah Semua Orang Beriman ditetapkan setiap awal November.

Semua orang di negara majoriti Katolik ini pergi ke makam-makam pada 1 dan 2 November, yang juga hari cuti nasional untuk sempena Peringatan Arwah Semua Orang Beriman dan Hari Raya Semua Orang Kudus.

Namun, bagi warga Filipina yang tidak dapat pulang, para uskup di negara itu menawarkan pilihan.

“Bagi yang tidak dapat merayakan hal ini , khususnya umat Katolik Filipina yang berada di negara-negara lain atau pelaut, turut dapat mendoakan orang-orang yang telah meninggal melalui laman web,” kata Msgr Pedro Quitorio, direktor Jabatan Media Majlis para Uskup Filipina.

Mereka yang berada di luar negara atau pelaut dapat mendoakan orang-orang yang telah meninggal dunia dengan mengunjungi laman web www.undasonline.com. Melalui laman web tersebut, mereka dapat mendaftarkan namanama orang yang meninggal untuk dijadikan ujud dalam Misa atau doa.

Misa tersebut telah diadakan di kapel Majlis para Uskup Filipina di Manila mulai pada 1 November. Situs ini juga mem-posting doa dan katekese tentang makna liturgi Hari Raya Semua Orang Kudus dan Peringatan Arwah Semua Orang Beriman.

Semasa dilancarkan pada tahun 2011, laman web itu menerima 20,000 permintaan dan mendapat “sambutan positif” dari warga Filipina di seluruh dunia.--Ucanews.com

Total Comments:0

Name
Email
Comments