Pesta Ibu Teresa dari Kolkata dirai umat pelbagai iman

Serangkaian program bagi merayakan pesta Santa Bonda Teresa dari Kolkata telah dirancang serta dilaksanakan di India.

Sep 21, 2018

KOLKATA, India: Serangkaian program bagi merayakan pesta Santa Bonda Teresa dari Kolkata telah dirancang serta dilaksanakan di India.

Doa, nyanyian dan pujian sukacita memenuhi rumah induk Misionari Cinta Kasih (MC) pada 5 September, peringatan ke-21 atas wafatnya biarawati itu dan hari ulang tahun perayaannya sejak beliau dikanonisasi oleh Paus Fransiskus pada September 2016.

Pintu rumah induk kongregasi MC terbuka sepanjang hari bagi membolehkan para pengunjung dan penziarah yang ramai memberi penghormatan di makam biarawati yang pernah meraih anugerah Nobel itu, yang dikenal sebagai Ibu Teresa.

Perayaan dimulakan dengan Misa yang dipimpin oleh Msgr Thomas D’Souza, uskup agung keuskupan Kolkata dan diikuti pelbagai program yang dilaksanakan oleh 31 anggota gerakan Corpus Christi dari imam diosesan yang didirikan oleh Ibu Teresa. Mereka berasal dari beberapa negara Asia, Afrika, Eropah, Amerika, dan Australia.

Para imam juga menghabiskan waktu selama dua minggu di Kolkata untuk menimba semangat biarawati suci ini dengan mengunjungi pusat-pusat perlindungan yang didirikan oleh wanita kudus itu.

Perayaan Sta Teresa ini turut diraikan oleh kumpulan agama lain. Sebuah kumpulan antara agama Hindu, Sikh, Muslim, Jain, dan Kristian berkumpul di makam Sta Teresa, berdoa bagi keamanan dan mangsa-mangsa bencana. — ucanews.com

Total Comments:0

Name
Email
Comments