Religius langkau sempadan demi sebar Injil Tuhan

Pelbagai kongregasi religius di Keuskupan Agung Kuala Lumpur berkumpul bersama untuk ceramah yang diketuai oleh Fr Alvin Ng, SJ, di Dewan Loyola, Gereja St Francis Xavier, Februari 2.

Mar 01, 2024


PETALING JAYA:
Pelbagai kongregasi religius di Keuskupan Agung Kuala Lumpur berkumpul bersama untuk ceramah yang diketuai oleh Fr Alvin Ng, SJ, di Dewan Loyola, Gereja St Francis Xavier, Februari 2.

Fr Alvin menyatakan secara ringkas sintesis yang disaring semasa Perhimpunan Religius Malaysia 2023 dan menggariskan perjalanan sinodal oleh komuniti pastoral menuju Konvensyen Pastoral Malaysia 2026.

Beliau menjelaskan kepentingan menyegarkan semula karisma dan visi asal setiap kongregasi yang memberikan mereka semangat bagi melangkaui sempadan untuk menyebarkan pesan cinta Injil tanpa syarat.

Dalam mendekati golongan miskin dan terpinggir, para religius dipanggil untuk bekerja demi kebaikan bersama, menghormati maruah manusia dan mengubah keadaan yang menyebabkan penderitaan.

Berlatarkan belakang ini, Fr Alvin turut menekankan isu dan cabaran utama yang dihadapi dunia hari ini, termasuk kesan pandemik global, sekularisasi, sikap tidak peduli belia, penderitaan ekonomi, peperangan dan pergolakan awam dan ketidaktentuan politik.

“Kehidupan semakin kompleks dalam dunia sentiasa berubah hari ini. Kita perlu melihat ke mana Roh Kudus memimpin kita. Roh Tuhan tidak pernah putus asa. Kita dipanggil untuk bergerak mengikut situasi.

“Janganlah kita terjebak dengan masa lalu. Tuhan akan membimbing perjalanan kita ke hadapan. Daripada mengeluh tentang keadaan hari ini, marilah kita menerima cabaran yang diberikan dengan keyakinan kepada Tuhan dan terbuka,” kata Fr Alvin.

Fr Alvin selanjutnya mengemukakan soalan berikut: “Adakah kita, wanita dan lelaki religius, masih relevan dalam Gereja hari ini? Adakah kita hanya bertahan atau wujud? Bolehkah kita mula hidup sekali lagi dan berkongsi kegembiraan panggilan kita?”

Dia menyeru umat beragama untuk merenungkan tradisi, karisma, kesaksian rohani, dan pengalaman mereka untuk mencari dorongan untuk kekal relevan dalam Gereja.

“Mari kita mencari peluang bermakna atau memenuhi keperluan lain yang selama ini belum dipenuhi. Sebagai seorang religius, kita dipanggil untuk misi, iaitu untuk membawa Injil kepada semua dan untuk kekal setia kepada karisma dan visi pengasas kita. Adalah penting bagi untuk mula melakarkan semula sempadan baharu dan menerima dunia hari ini dengan teknologi- nya, cara pemikiran dan pengalaman baharu melalui pertemuan berterusan dengan orang lain, kata Fr Alvin.

Fr Alvin kemudiaannya mengendalikan perbualan rohani yang memberi tumpuan kepada tiga teras utama:

Penyertaan – Bagaimana kita dapat mengambil peranan baharu dalam membina Gereja Malaysia hari ini?

Persekutuan – Bolehkah kita mengenal pasti khazanah “lama” dan “baru” dalam karisma kita, kerja kita, komuniti kita?

Misi – Berdasarkan karisma-karisma kongregasi masing-masing, apakah tindakan konkrit dan kerjasama yang boleh dilaksanakan sebagai religius di Keuskupan Agung Kuala Lumpur?

Fr Alvin menggesa semua religius untuk terus berdoa, merendahkan hati dan mengungkapkan kesyukuran.

Pada masa yang sama, beliau telah menyeru individu beragama untuk menemui semula semangat kerasulan mereka di dunia, menyedari bahawa setiap panggilan bertunjang dalam karisma unik yang dianugerahkan oleh Tuhan demi pelayanan misi-Nya.

“Marilah kita bersama-sama membina Kerajaan Tuhan melalui karisma berbeza yang kita ada,” tambahnya.

Total Comments:0

Name
Email
Comments