Setelah berabad, batu makam Kristus ditemui

“Lapisan marmar makam itu telah dibuka,” kata Fredrik Hiebert, ahli anggota arkeologi Persatuan National Geographic, pada 26 Oktober lalu.

Nov 08, 2016

VATIKAN: Adakah anda tertanya- tanya bagaimana rupanya makan Yesus? Geografi National baru-baru ini secara terperinci mendedahkan Makam Suci di Yerusalem, di mana rancangan itu memaparkan papak batu (slab) di mana tubuh Kristus dipercayai telah diletakkan selepas kematiannya. Papak batu itu telah ditutupi selama berabad-abad oleh struktur marmar sebagai perlindungan.

“Lapisan marmar makam itu telah dibuka,” kata Fredrik Hiebert, ahli anggota arkeologi Persatuan National Geographic, pada 26 Oktober lalu.

“Ia akan menjadi analisis saintifik yang panjang, tetapi pada akhirnya, kita dapat melihat permukaan batu asal di mana menurut tradisi, tubuh Kristus itu disemadikan,” kata Hiebert diteruskan.

Penemuan makam Kristus menjadi pendedahan bersejarah buat pertama kali sejak berabad lamanya. Ia merupakan kegilaan di kalangan ahli arkeologi dan pelbagai kumpulan agama untuk mencari makam Kristus sejak berabad yang lalu.

“Di sini kita mempunyai Fransiskan, Armenia, Yunani, pengawal Islam dan pegawai polis Yahudi. Kami berharap dan berdoa bahawa ini akan menjadi mesej yang sebenar bahawa perkara mustahil boleh menjadi tidak mustahil. Kita semua perlu aman dan saling menghormati,” Theophilos III, Ortodoks Yunani Ortodoks Patrriak Yerusalem, memberitahu National Geographic.

Menurut Injil, tubuh Kristus telah diletakkan di dalam kubur baru yang dipahat di dalam bukit batu, di mana tiada seorang pun yang pernah telah dikebumikan di situ. Injil Markus ada mengisahkan bahawa wanita pergi ke kubur itu untuk mengurapi tubuh Kristus, tetapi tubuh-Nya tiada di situ kerana Dia telah bangkit.--CNA/EWTN

Total Comments:0

Name
Email
Comments