Anak muda ... anda mahu beritahu sesuatu? Ini peluang anda!

Untuk melibatkan kaum muda dalam persiapan Sinode para Uskup tentang kaum muda pada tahun 2018, Vatikan telah menerbitkan sebuah soal selidik atas talian (online) untuk lebih memahami kehidupan, sikap dan perhatian anak-anak berusia 16 hingga 29 tahun di seluruh dunia.

Jun 23, 2017

VATIKAN: Untuk melibatkan kaum muda dalam persiapan Sinode para Uskup tentang kaum muda pada tahun 2018, Vatikan telah menerbitkan sebuah soal selidik atas talian (online) untuk lebih memahami kehidupan, sikap dan perhatian anak-anak berusia 16 hingga 29 tahun di seluruh dunia. Soalan kaji selidik dalam bahasa Itali, turut menyediakan pelbagai bahasa iaitu dalam bahasa Inggeris, Sepanyol, Perancis dan Itali, boleh dilayari di lawan web rasmi sinode:

Ia terbuka untuk orang muda di mana pun dan juga terbuka untuk kaum muda walau apa pun kepercayaan mereka.

Sekretariat umum sinode melancarkan laman web itu pada 14 Jun untuk berkongsi maklumat tentang sinode yang bakal berlangsung pada Oktober 2018 tentang “Kaum muda, iman dan panggilan” serta inginkan maklumat tentang kehidupan dan harapan kaum muda.

Jawaban atas kaji selidik itu, bersama penyertaan daripada para Uskup, konferensi- konferensi uskup dan badan gereja lainnya, akan menjadi dasar penyusunan instrumentum laboris atau dokumen kerja untuk majelis, kata pegawai rasmi sinode pada bulan Januari lalu.

Orang-orang muda daripada semua latar belakang didorong untuk mengambil bahagian dalam menjawab soal selidik tersebut kerana setiap orang muda memiliki “hak untuk didampingi tanpa pengecualian,” kata pegawai sinode.

Terdapat 53 senarai pertanyaan dengan pilihan jawab yang dibahagikan menjadi tujuh bagian: (1) maklumat peribadi, (2) sikap dan pendapat tentang diri sendiri dan dunia (3) pengaruh dan hubungan (4) pilihan hidup (5) agama, iman dan gereja, (6) penggunaan Internet, dan (7) dua pertanyaan terbuka.

Terdapat juga pertanyaan tertulis sebagai sebuah undangan untuk menggambarkan contoh positif bagaimana Gereja Katolik dapat “menemani orang muda dalam pilihan mereka, yang memberi nilai dan kepuasan dalam hidup” dan mengatakan sesuatu tentang diri yang tidak terdapat dalam soalan kaji selidik.

Soalan-soalan lain pula berkisar tentang gaya hidup kaum muda, imej, usia sesuai untuk meninggalkan rumah dan berumah tangga, pendapat belia tentang pendidikan dan pekerjaan, definisi kejayaan bagi kaum muda, dari mana belia mendapat inspirasi positif, tahap keyakinan dan penglibatan dalam politik atau sosial.

Dalam bahagian iman, soal kaji selidik menyentuh tentang kepentingan agama dalam kehidupan kaum muda dan terdapat pertanyaan “Siapa Yesus bagi anda?” Soalan ini menyediakan 16 pilihan jawaban seperti “penyelamat”, “seseorang yang menyayangi saya”, “sebuah penemuan”, “seseorang yang harus diperangi”.

Ia juga bertanya tentang isu manakah yang paling mendesak untuk ditangani oleh Gereja — mempromosi keamanan, melindungi kehidupan manusia, penginjilan, memperjuangkan kebenaran, alam sekitar.

Memetik kata-kata dari dokumen persediaan, “Dari pihak sinode, Gereja sekali lagi menyatakan keinginannya untuk bertemu, menemani dan menjaga setiap kaum muda, tanpa mengecualikan sesiapa.”

Gereja tidak boleh, juga tidak dia mahu, meninggalkan anak-anak muda terpinggir dan terabai di dalam dunia yang begitu banyak ranjau dan duri.

Persiapan Vatikan untuk sebuah sinode umumnya mencakup pengembangan kuesioner dan meminta masukan dari konferensi para uskup, keuskupan dan kongregasi religius.

Ini adalah pertama kalinya badan sinode Vatikan mengajukan soal selidik atas talian dan meminta maklum balas langsung daripada masyarakat.--CNS/CNA

Total Comments:0

Name
Email
Comments