Apa yang ada pada wajah Tuhan?

Ya Tuhan, Engkaulah Tuhan ku, aku mencari Engkau , jiwaku haus kepada-Mu, tubuhku rindu kepada-Mu, seperti tanah yang kering dan tandus, tiada berair.

Jul 10, 2021

Ya Tuhan, Engkaulah Tuhan ku, aku mencari Engkau , jiwaku haus kepada-Mu, tubuhku rindu kepada-Mu, seperti tanah yang kering dan tandus, tiada berair.

Kita mendoakan kata-kata ini dengan ikhlas. Namun, adakah kita benar-benar jujur mendoakannya? Bolehkah kita mengatakan doa ini dengan jujur bahawa kepedihan hati yang mendorong kita berlutut adalah kerinduan untuk melihat Tuhan? Ketika kita terobsesi dengan sakit yang tidak akan membiarkan kita tidur, dapatkah kita mengatakan dengan jujur bahawa kita dahagakan Tuhan?

Kita mendoakan kata-kata ini dengan ikhlas. Namun, adakah kita benar-benar jujur mendoakannya? Bolehkah kita mengatakan doa ini dengan jujur bahawa kepedihan hati yang mendorong kita berlutut adalah kerinduan untuk melihat Tuhan? Ketika kita terobsesi dengan sakit yang tidak akan membiarkan kita tidur, dapatkah kita mengatakan dengan jujur bahawa kita dahagakan Tuhan?

Sekali pandang, tidak. Kehausan eksistensi kita cenderung untuk lebih bersahaja, lebih memusatkan perhatian kepada diri sendiri, dan lebih erotis daripada yang sepatutnya untuk merindukan Tuhan.

Hanya dalam peristiwa mistik yang jarang (atau mungkin salah satu dari kita dalam masa yang jarang berlaku) dapat meneliti atau memeriksa keinginannya yang membara dan mengatakan dengan jujur, “apa yang saya mahukan adalah Tuhan. Saya rindu terhadap Tuhan.”

Namun, ada sisi lain dalam hal ini. Kita perlu membuat perbezaan antara apa yang kita mahukan secara eksplisit dan apa yang kita inginkan secara tersirat dalam keinginan yang sama. Izinkan saya memberi contoh duniawi sebagai gambaran. Bayangkan, pada suatu malam, seorang lelaki merasa gelisah dan mencari hubungan seks dengan seorang pelacur. Adakah dia rindu untuk melihat wajah Tuhan?

Apakah dia merindukan penyatuan di dalam tubuh Kristus? Secara terang-terangan, tidak. Merindui Tuhan adalah perkara paling jauh dari fikirannya, paling mustahil dari fikirannya yang sedar.

Namun, pada masa yang sama, ada sesuatu yang lain dalam kesedarannya (yang sebenarnya dia tahu tetapi yang sebenarnya tidak dia sedari).

Keinginannya, yang pada malam itu menjadi kuat secara seksual, adalah keinginan sebenarnya untuk melihat wajah Tuhan dan untuk bersatu dengan orang lain di dalam tubuh Kristus. Yang tersirat, lelaki itu lapar akan kasih Tuhan seperti pepatah Sto Augustine yang terkenal: Engkau menjadikan kami untuk diri-Mu Tuhan, dan hati kami tidak akan tenang selagi belum berehat di dalam Engkau. Dia rindu melihat wajah Tuhan.

Dalam melihat perbezaan antara apa yang dimaksudkan secara eksplisit dalam suatu tindakan dan apa yang tersirat dalam tindakan yang sama, kita tidak seharusnya mengaitkannya dengan konsep kita yang sedar dan tidak sedar.

Istilah di atas adalah kategori psikologi, sah dan penting dengan sendirinya.

Manakala eksplisit dan tersirat adalah istilah falsafah, sedikit berbeza dari segi makna, dengan pandangan tertentu tentang apa yang sebenarnya terkandung dalam tindakan apa pun.

Sekali lagi, mungkin saya boleh memberikan contoh untuk memahami perkara ini. Bayangkan diri anda membuat penilaian asas yang sederhana.

Anda melihat dinding dan mengatakan, dinding ini berwarna putih. Apa yang anda lihat dan sedar secara eksplisit pada masa itu?

Namun, untuk anda membuat penilaian (Tembok ini berwarna putih) anda juga pada masa yang sama harus tahu, mengetahui secara tersirat, bersungguh-sungguh, dan semestinya anda tahu bahawa dinding itu berwarna putih.

Pertama, bahawa dinding tidak berwarna hijau atau warna lain; dan, lebih jauh lagi, anda tidak boleh mengatakan bahawa tembok itu tidak putih tanpa menyangkal kebenaran dari apa yang anda lihat. Dimensi ini adalah sesuatu yang sebenarnya anda ketahui, tetapi yang anda tidak sedar.

Sekarang, terapkan ini pada lelaki yang keinginannya mendorongnya untuk melakukan hubungan seks dengan pelacur. Kita melihat bahawa apa yang ada di fikirannya secara eksplisit pada saat itu bukanlah keinginan untuk melihat wajah Tuhan atau bersatu di dalam tubuh Kristus. Jauh dari itu.

Namun, ketika dia terlibat dalam tindakan ini, dia secara implisit tahu bahawa ini bukan yang sebenarnya dia cari dan dia tidak dapat berpura-pura seperti itu.

Pengetahuan tersirat mengenai dimensi lain ini bukan hanya fungsi hati nurani, tetapi fungsi mengetahui dirinya sendiri.

Terdapat banyak implikasi dari ini, di luar rasa tidak bersalah atas kenyataan bahawa, pada kebiasaannya, kita mendapati diri kita tidak dapat menjadikan Tuhan sebagai fokus, objek utama, dan Semua keinginan kita. Sebilangan besar kita tidak melihat obsesi dan sakit hati kita sebagai Tuhan sebagai objek sebenar mereka.

Pada pendapat saya, ini adalah kerana kita tidak menganggap Tuhan mengandungi daya tarikan, memikat, keindahan, warna, dan seksualiti yang sangat kuat yang dapat membuat kita terobsesi di dunia ini. Saya tertanya-tanya apakah ada orang (di luar mistik) yang pernah terobsesi melihat wajah Tuhan kerana dia merasakan bahawa di dalam Tuhan ada kecantikan, daya memikat, dan daya tarikan seksual yang lebih kaya daripada yang terdapat di bumi.

Adakah kita pernah membayangkan Tuhan sebagai jauh lebih menarik dan memikat daripada pasangan seksual di bumi?

Malangnya, di dalam agama, Tuhan sukar untuk dirindui! Tuhan itu, meskipun sempurna secara filosofis dan memikat, tetapi secara eksklusif tidak memiliki keindahan dan eros yang sebenarnya yang membuatkan kita mengagumi-Nya di bumi.

Therese of Lisieux, seorang doktor muda jiwa, menyatakan sebuah peringatan kepada kita: Berhati-hatilah untuk tidak mencintai diri sendiri kerana kamu akan berakhir dengan patah hati.

Syukurlah, kerana pengetahuan tersirat tentang apa yang sebenarnya kita rindukan dapat membantu menyelamatkan kita daripada perkara itu. — Hakcipta Terpelihara 1999-2021 @ Fr Ron Rolheiser

Total Comments:0

Name
Email
Comments