Bapa Suci lantik kardinal Yesuit kendali sinode tentang sinodaliti

Sri Paus Fransiskus telah menunjuk Kardinal Jean-Claude Hollerich, SJ sebagai moderator atau relator jeneral sinode tentang sinodaliti yang akan diadakan tahun 2023.

Jul 16, 2021

KOTA VATIKAN: Sri Paus Fransiskus telah menunjuk Kardinal Jean-Claude Hollerich, SJ sebagai moderator atau relator jeneral sinode tentang sinodaliti yang akan diadakan tahun 2023.

Kardinal Hollerich, presiden Komisi Konferensi para Uskup Uni Eropah (COMECE), akan membantu mengawasi pertemuan para uskup sedunia di Roma.

Kardinal berusia 62 tahun itu pada ketika ini menjabat sebagai uskup agung Luxemburg sejak 2011.

Beliau berterima kasih kepada Sri Paus Fransiskus atas pelantikannya pada 8 Julai melalui akaun Twitter-nya. Sebagai relator jeneral, Kardinal Hollerich akan mengambil bahagian dalam pertemuan Dewan Biasa Persiapan untuk sinode mendatang, yang secara rasmi dikenal sebagai Sidang Umum Biasa XVI Sinode Para Uskup.

Beliau diharapkan menyampaikan laporan pada awal pertemuan pada Oktober 2023, memperkenalkan tema sinodaliti. Kardinal Hollerich juga akan mengklarifikasikan dokumen kerja sinode dan poin-poin yang akan dibincangkan oleh para peserta.

Kardinal Hollerich juga akan memimpin persiapan dokumen akhir sinode, yang diserahkan kepada para peserta untuk dipersetujui.

Peraturan tentang sinode mengatakan bahawa relator jeneral menyajikan ringkasan topik yang muncul semasa perbincangan diskusi sinode, serta menjelaskan poin-poin tertentu dan memberikan informasi tentang klarifikasi dokumen akhir.

Peranannya berakhir apabila pertemuan dibubarkan.

Pencalonan sebagai relator jeneral dipandang sebagai tanda penghargaan kepausan. Relator jeneral pada sinode Amazon 2019 adalah Kardinal Cláudio Hummes dari Brazil. — sumber CNA

Total Comments:0

Name
Email
Comments