Bertumbuhnya persekutuan antara orang Kristian jadi tanda harapan

Sri Paus Fransiskus mengatakan kepada delegasi dari Patriarkat Ekumenis Konstantinopel bahawa kesaksian atas tumbuhnya persekutuan antara orang-orang Kristian akan menjadi suatu tanda harapan bagi ramai orang.

Jul 03, 2021

ROMA: Sri Paus Fransiskus mengatakan kepada delegasi dari Patriarkat Ekumenis Konstantinopel bahawa kesaksian atas tumbuhnya persekutuan antara orang-orang Kristian akan menjadi suatu tanda harapan bagi ramai orang.

“Saudara-saudari terkasih, bukankah sudah waktunya untuk memberikan dorongan lebih lanjut pada usaha kita, dengan bantuan Roh, untuk menghancurkan prasangka lama dan secara definitif mengatasi persaingan yang berbahaya?” kata Sri Paus dalam pertemuan dengan delegasi Ortodoks pada 28 Jun.

“Tanpa mengabaikan perbezaan yang perlu diselesaikan melalui dialog cinta kasih dan jujur, tidak bolehkah kita memulai fasa baharu hubungan antara Gereja kita, ditandai dengan berjalan bersama secara lebih dekat, dengan keinginan untuk mengambil langkah nyata ke depan, dengan bersedia untuk menjadi benar-benar bertanggung jawab atas satu sama lain?” tanya Sri Paus.

Sangti Papa menekankan bahawa kesaksian atas tumbuhnya persekutuan di antara kita orang Kristian juga akan menjadi tanda harapan bagi ramai orang.

“Ini adalah satu-satunya cara menuju fajar masa depan perdamaian. Tanda kenabian yang baik adalah kerjasama yang lebih erat antara Ortodoks dan Katolik dalam dialog dengan tradisi agama lain,” kata Bapa Suci.

Delegasi yang dipimpin oleh Metropolitan Emmanuel dari Kalsedon tiba di Roma menjelang Pesta Santo Petrus dan Paulus pada 29 Jun, Setiap tahun, Vatikan menerima delegasi Patriark Ekumenis Konstantinopel Bartholomew untuk perayaan Santo Petrus dan Paulus di Roma.

Sebagai balasan, Sri Paus mengirim delegasi Romawi untuk berkunjungan ke Istanbul pada Hari St. Andreas pada 30 November. Andreas adalah pelindung Patriarkat Ekumenis Konstantinopel.

Dalam pertemuan itu, Sri Paus Fransiskus mengatakan: “Pertukaran delegasi tahunan antara Gereja Roma dan Konstantinopel semasa perayaan Pesta Pelindung kita masing-masing adalah tanda persekutuan. ”

“Jika kita patuh untuk mencintai, tunduk kepada Roh Kudus yang adalah cinta Tuhan yang kreatif dan yang membawa harmoni dalam keragaman, Dia akan membuka jalan menuju persaudaraan yang diperbaharui,” kata Sri Paus kepada delegasi Ortodoks.

Sri Paus Fransiskus meminta delegasi untuk menyampaikan kepada Patriark Ekumenis Bartholomew bahawa beliau dengan gembira menunggu kunjungannya ke Roma pada bulan Oktober nanti.

“Dengan perantaraan Santo Petrus dan Paulus, Pangeran Para Rasul, dan Santo Andreas, Yang Pertama Dipanggil, semoga Tuhan Yang Mahakuasa dalam rahmatNya memberkati kita dan menarik kita semakin dekat pada persatuan dengan-Nya,” kata Sri Paus. — CNA

Total Comments:0

Name
Email
Comments