Garis Panduan Pastoral pembukaan Gereja Keuskupan Malacca Johore

Kepada Semua Paderi Paroki dan Paroki di Keuskupan Malacca Johore

Jun 26, 2020

Kepada Semua Paderi Paroki dan Paroki di Keuskupan Malacca Johore

Pembukaan Gereja, Memulakan Ibadat
Ini merupakan susulan Garis Panduan Pastoral Uskup No.22 bertarikh 17 Jun 2020.

Selepas perbincangan dan dialog dengan pelbagai pegawai kerajaan, Jabatan Perpaduan Negara Negeri Melaka (tetapi BUKAN Negeri Johor) telah memberi kebenaran bagi paroki kita untuk dibuka semula.

1. Pengumuman MKN untuk membuka dan memulai ibadat dengan kapasiti 1/3 dan mematuhi SOP yang diberikan, adalah garis panduan pertama.
2. JPN Negeri telah mengizinkan kita untuk memulakan tanpa perlu mendaftar; mengingatkan kita agar mematuhi arahan Persekutuan atau MKN (di atas) dan pemeriksaan akan dilakukan.

a. Menjelang 4 Julai, hantarkan borang permohonan yang ditandatangani kepada Uskup untuk persetujuan. (Rujuk lampiran senarai semak).
b. Pada 4 Julai, serahkan borang permohonan bertandatangan kepada uskup untuk diluluskan.
c. Hanya yang diluluskan bermula pada 5 Julai (atau sesudahnya). Mulakan dengan satu Misa di satu pusat. Perbaiki kelemahan. Kemudian, tingkatkan kekerapan Misa pada minggu kedua. Seterusnya, perkenalkan Misa harian.
d. Pemantauan ketat oleh Pasukan Respons Paroki atau Pasukan Kesihatan Paroki harus dikuat kuasakan.

Semoga pembukaan gereja anda diberkati dan semoga dewan puji-pujian dipenuhi kembali dengan doa, pujian dan tanggapan orang-orang beriman. Bersama Membina Kerajaan-Nya 

+Rt Rev Bernard Paul, D.D.
Uskup Malacca Johore

Total Comments:0

Name
Email
Comments