Hukuman pelukan kasih pada penghakiman terakhir

Kita semua takut akan penghakiman. Kitatakut dilihat apa yang berada di dalam diri kita, di mana ada di antara yang tersimpan di dalam hati, kita tidak mahu ia diketahui orang lain.

Mar 21, 2020

Kita semua takut akan penghakiman. Kitatakut dilihat apa yang berada di dalam diri kita, di mana ada di antara yang tersimpan di dalam hati, kita tidak mahu ia diketahui orang lain. Sebaliknya, kita takut jika orang lain salah faham terhadap kita, tidak difahami atau tidak dikenali siapa kita sebenarnya. tidak dilihat untuk siapa kita.

Dan apa yang kita bimbang mungkin adalah penghakiman terakhir, wahyu utama diri kita. Sama ada kita beragama atau tidak, kebanyakan kita takut bahawa pada suatu hari nanti, kita akan bertemu dengan Pencipta kita iaitu pada hari penghakiman. Kita takut  berdiri telanjang dalam cahaya terang, di mana tiada apa-apa yang dapat bersembunyi dan semua yang 'gelap' di dalam diri kita, dibongkar secara terang-terangan.

Apa yang harus dipelajari akan ketakutan ini ialah kita takut jika diketahui siaa kita malah kita juga takut jika tidak dikenali siapa sebenarnya kita. Kita takut penghakiman tetapi dalam masa yang sama kita selalu memikirkannya. Mungkin ini disebabkan akal budi kita yang menyedari bagaimana penghakiman terakhir kita dan bagaimana ia akan dilaksanakan.

Mungkin kita sudah mengetahui bahawa pada akhirnya kita berdiri telanjang di hadapan kebijaksanaan Than, kita juga akan memahami dan  apa yang dibongkarkan itu bukan hanya mendedahkan kelemahan kita tetapi juga menyerlahkan kebaikan kita. Intuisi itu diletakkan di dalam diri kita dan mencerminkan realiti penghakiman terakhir kita. Apabila semua rahsia kita diketahui, kebaikan  kita juga akan diketahui.

Cahaya Ilahi mendedahkan segala-galanya. Sebagai contoh, inilah caranya para penyair terkenal dan penulis rohani, Wendell Berry, meramalkan penghakiman terakhir: "Saya membayangkan yang mati terbangun, berjalan dalam samar dalam cahaya tanpa bayangan di mana mereka mengenal diri mereka sendiri untuk pertama kalinya. Ia adalah cahaya tanpa belas kasihan sehingga mereka menerima belas kasihannya; oleh itu, mereka segera dikutuk dan ditebus. Ia adalah Neraka sehingga Syurga.

Melihat diri mereka dalam cahaya itu, jika mereka sanggup, mereka melihat sejauh mana mereka telah  gagal satu-satunya keadilan saling mengasihi. Namun, dalam menderita kejelasan yang hebat, melihat diri mereka di dalamnya, mereka melihat pengampunan dan keindahannya dan dihiburkan. " Dalam banyak cara, situasi ini digambarkan dengan begitu baik: Apabila, suatu hari, kita berdiri di dalam cahaya penuh Tuhan, dilucutkan telanjang dalam jiwa, tanpa daya tahan  moral, dengan segala yang pernah kita lakukan akhirnya terdedah, cahaya itu akan, sesungguhnya menjadi sedikit neraka sebelum ia menjadi syurga.

Ia akan mendedahkan semua sifat-sifat yang mementingkan diri dan tidak murni di dalam diri kita dan semua cara kita menyakiti orang lain dalam mementingkan diri kita, walaupun ia akan mendedahkan yang bertentangan, iaitu semua yang tidak mementingkan diri dan murni di dalam diri kita.

Penghakiman itu akan membawa pengutuk tertentu walaupun ia membawa pada masa yang sama pemahaman, pengampunan, dan penghiburan seperti yang kita tidak pernah dikenali sebelumnya. Penghakiman itu akan, seperti yang dinyatakan Berry, seketika pahit tetapi akhirnya menghiburkan.

Saya ingin mengambah nuan sa kepada idea Berry adalah sesuatu yang dipetik daripada Karl Rahner. Fantasi Rahner terhadap penghakiman kita oleh Tuhan selepas kematian sangat mirip dengan Berry, kecuali , bagi Rahner, ejen penghakiman itu tidak akan menjadi cahaya Tuhan kerana ia akan menjadi cita-cita Tuhan.

Bagi Rahner, gagasan ini tidak begitu penting bahawa kita akan berdiri di dalam cahaya yang menyelar dan menembusi kita tetapi ia adalah cahaya yang mendakap kita dengan cinta yang tanpa syarat, sangat memahami dan sangat lembut, bahawa, di dalam hati kita, kita akan tahu serta merta semua sikap yang mementingkan diri dan tidak baik di dalam diri kita serta kita juga akan tahu apa yang suci dan tidak mementingkan diri dalam diri kita.

Therese Lisieux sering bertanya kepada Tuhan untuk mengampuni dengan kata-kata ini: "Hukumlah saya dengan ciuman!" Hari penghakiman juga adalah seperti itu. Kita akan "dihukum" dengan ciuman, dengan disayangi dengan cara yang akan membuat kita menyedihkan menyedari dosa di dalam diri kita, walaupun ia membolehkan kita tahu bahawa kita baik dan dicintai.

Bagi kita yang merupakan Katolik Romawi, gagasan penghakiman ini juga, saya percaya, apa yang kita maksudkan dengan konsep purgatori kita. Purgatory bukanlah tempat yang terpisah dari syurga di mana seseorang pergi untuk satu waktu untuk melakukan dosa bagi dosa seseorang dan untuk membersihkan hati seseorang. Hati kita disucikan dengan pelukan Tuhan, bukannya dipisahkan daripadaTuhan untuk satu tempoh waktu sehingga dapat dijadikan sesuai dengan pelukan itu.

Juga, seperti yang dinyatakan oleh Therese of Lisieux, hukuman untuk dosa kita akan dilakukan dalam pelukan-Nya sendiri. Penghakiman terakhir berlaku dengan tanpa syarat dipeluk oleh Cinta.

Apabila itu berlaku pada tahap yang kita berdosa dan mementingkan diri sendiri yang memeluk kebaikan dan cinta murni akan membuat kita menyedihkan menyakitkan dosa kita sendiri dan itu akan menjadi neraka sehingga ia adalah syurga.

Seperti yang ditulis dalam lirik yang digubah oleh Cohen: Lihat pagar belas ka dar betapa kejam kita dan dan tidak seorang pun daripada kita layak diberi kekejaman atau rahmat. Dia betul. Tidak seorangpun dari kita layak sama ada kekejaman atau rahmat yang kita alami di dunia ini. Dan hanya penghakiman terakhir kita, pelukan cinta tanpa syarat, ciuman Tuhan, akan membuatkan kita sedar betapa kejamnya kita dan betapa baiknya hati kita. -- Hakcipta Terpelihara @ Fr Ron Rolheiser  1999-2020

Total Comments:0

Name
Email
Comments