‘Jantung’ Sto Pio akan kunjungi Filipina bulan Okt

‘Jantung’ Sto Pio akan kunjungi Filipina bulan Okt

Sep 14, 2018

MANILA: Untuk pertama kalinya, hati yang “tidak fana” dari seorang suci yang terkenal akan mengunjungi Filipina pada Oktober ini. Sebahagian relik Santo Padre Pio, yang jarang meninggalkan biara Capusin di Itali, akan berada di negara itu lselama 20 hari mulai 6 hingga 26 Oktober.

Father Joselin Gonda, pemimpin tempat Ziarah Nasional Santo Padre Pio, mengatakan Filipina akan memiliki waktu lebih lama untuk menghormati relik itu, jauh lebih lama dari negara lain yang telah mempamerkan relik itu setakat ini.

Relik jantung Padre Pio hanya dipamerkan untuk tiga negara – sepuluh hari di Amerika Syarikat, lapn hari di Paraguay, dan lima di Argentina.

Fr Gonda mengatakan kunjungan itu adalah “masa anugerah” bagi warga Filipina yang akan merayakan ulang tahun ke-500 kedatangan agama Kristian di negara itu tahun 2021.

Kunjungan relik ini amat signifikan kerana tahun ini menandai seratus tahun Padre Pio menerima stigmata, satu atau lebih dari lima luka Yesus, pada 20 September.

Tahun ini juga menandai 50 tahun kematian santo Padre Pio pada 23 September 1968.

Fr Gonda mengatakan semoga Padre Pio menjadi teladan bagi para imam Filipina yang merayakan “Tahun Klerus dan Orang- Orang yang dikuduskan” tahun ini. — ucanews.com

Total Comments:0

Name
Email
Comments