Kabulkan harapan para matir yang mahu kita bersatu

Sri Paus Fransiskus mengucapkan terima kasih yang tulus kepada para pemimpin Gereja tempatan di Erbil, kepada Mar Gewargis III, Patriark-Katolik Gereja Timur Asiria, Umat Kristian dari pelbagai denominasi, Uskup Agung Khaldea, Msgr Bashar Matti Warda, dan semua uskup, pemerintah dan pegawai kerajaan serta para sukarelawan dalam sambutan mereka yang luar biasa semasa prelatus itu berkunjung ke Iraq.

Mar 12, 2021

ERBIL: Sri Paus Fransiskus mengucapkan terima kasih yang tulus kepada para pemimpin Gereja tempatan di Erbil, kepada Mar Gewargis III, Patriark-Katolik Gereja Timur Asiria, Umat Kristian  dari pelbagai denominasi, Uskup Agung Khaldea, Msgr Bashar Matti Warda, dan semua uskup, pemerintah dan pegawai kerajaan serta para sukarelawan dalam sambutan mereka yang luar biasa semasa prelatus itu berkunjung ke Iraq.

Pada penutup Misa yang dirayakan di Stadium Franso Hariri di Erbil, 7 Mac 2021, Sri Paus dengan tulus menyapa, “orang-orang Kurdi yang terkasih,” dan memberi penghormatan kepada semua umat Kristian  dari pelbagai tradisi, ramai di antaranya menumpahkan darah mereka di sini. “Namun para martir kita bersinar bersama seperti bintang di langit yang sama!” kata Sri Paus. Dan, lanjut Sri Paus, “dari sana mereka memanggil kita untuk berjalan bersama, tanpa ragu-ragu, menuju persatuan yang utuh.”

Meskipun ramai orang berbahagi kesaksian tentang kesedihan dan kehilangan, Sri Paus turut memperhatikan kisah-kisah “harapan dan penghiburan”, terutama berkat “jangkauan amal kasih yang tak kenal lelah” dari organisasi-organisasi keagamaan setiap agama yang membantu pembangunan kembali dan kelahiran kembali masyarakat di Iraq.

“Iraq akan selalu bersamaku, di hatiku,” kata Sri Paus Fransiskus dan dia mendorong semua orang untuk “bekerja bersama dalam persatuan untuk masa depan perdamaian dan kemakmuran yang tidak meninggalkan siapa pun dan tidak mendiskriminasikan siapa pun.” – media Vatikan

Total Comments:0

Name
Email
Comments