KAGAPE 2021, merapatkan sempadan budaya

"Selamat datang ke Misa Kudus Perayaan Kaamatan, Gawai dan Panen (KAGAPE) 2021 peringkat Keuskupan Agung Kuala Lumpur.

Jun 12, 2021

SHAH ALAM: "Selamat datang  ke Misa Kudus Perayaan Kaamatan, Gawai dan Panen (KAGAPE)  2021 peringkat Keuskupan Agung  Kuala Lumpur. Meskipun kita  merayakan pesta ini secara online  tetapi saya percaya kita semua  adalah satu dan Yesus berada di  tengah-tengah kita," demikian ucapan pembukaan Fr Gerard Theraviam, paderi paroki Gereja Kerahiman Ilahi yang juga merupakan  tuan rumah pesta KAGAPE 2021. 

Dengan tema, "Harapan: Percaya, Hidup dan memberi (Merapatkan Sempadan Budaya)", pesta  KAGAPE dirayakan dalam Misa  Kudus pada 6 Jun 2021. Perayaan  Ekaristi dipimpin oleh Fr Gerard  dan beliau dibantu oleh Fr Albet  dan Fr George Harrison. 

Meskipun dalam suasana Perintah Kawalan Pergerakan dan bilangan umat yang sangat terhad untuk  hadir secara fizikal, Fr Gerard  berusaha menghidupkan semangat  KAGAPE dengan menghias altar  dengan unsur-unsur tradisi KAGAPE. 

Para pewarta, pemazmur dan  pembaca Doa Umat juga memakai  pakaian tradisi masing-masing. Fr Albet Arokiasamy, paderi  eklesial bagi Archdiocesan Bahasa Malaysia Apostolate (ABMA)  menyampaikan homili yang  mengesankan pada hari tersebut.

Paderi itu memetik petikan dari  Kitab Kejadian: 3:17 di mana  Tuhan bersabda kepada Adam,  “Engkau akan mencari rezekimu  dari tanah seumur hidupmu.” Ini  menunjukkan seruan Tuhan kepada kita agar kita berusaha bekerja agar mempunyai tuaian yang  lumayan supaya makanan cukup  untuk semua umat manusia dan seluruh makhluk hidup di planet ini. 

Fr Albet juga mengongsikan  tentang simbolik palungan di  mana Yesus diletakkan ketika lahir. ‘Palungan’ itu merupakan tempat makan ternakan. Ia juga bermakna ‘rumah roti’. Oleh itu, sejak  awal lagi Yesus sudah menyatakan  kedatangan-Nya sebagai pemberi  kehidupan, Dia menjadi makanan  untuk kita agar kita dapat hidup  gembira.

Malah sebelum wafat di kayu  Salib, Yesus terlebih dahulu telah  mendirikan Perjamuan Ekaristi.  Pada malam Khamis Putih, Dia  telah mempersembahkan Tubuh  dan Darah-Nya yang memberikan  hidup dan pengampunan dosa. 

Fr Albet juga menerangkan tema  KAGAPE 2021 bahawa “kita adalah benih-benih yang ditabur oleh  Tuhan ke tanah-tanah yang berlainan. 

“Apabila benih itu jatuh ke tanah, ia mempunyai harapan untuk  hidup dan memberi kerana Tuhan  akan merestui tanah itu dengan  semua unsur agar benih itu bertumbuh dan berbuah dengan melimpah. 

“Oleh itu, marilah kita hidup  seperti benih yang subur, yang  menghasilkan buah-buah berkelimpahan dan serta kegembiraan  kepada orang lain.”

Uskup Agung Julian Leow tidak  dapat menyertai perayaan Ekaristi KAGAPE 2021 disebabkan  batasan merentasi zon atau daerah. 

Di dalam video singkatnya yang  ditayangkan dalam misa kudus online itu, prelatus itu menyatakan  doa dan kedekatannya kepada semua umat yang menyambut KAGAPE dan berdoa, “Roh Kudus  memberkati, dalam harapan dan  bahagia, untuk memberi rezeki kepada orang lain.”

Total Comments:0

Name
Email
Comments