Kekurangan air kronik, Iraq import air dari negara jiran

Kekurangan air kronik, Iraq import air dari negara jiran

Jul 20, 2018

BAGHDAD: Untuk menampung kekurangan air kronik dalam menghadapi keperluan yang semakin meningkat bagi penduduk, Iraq tidak lama mungkin akan mula mengimport “emas biru” dari negaranegara Timur Tengah yang lain.

Menurut para pakar dari Kementerian Pengangkutan dan Baghdad, kecemasan terbesar adalah di selatan negara ini.

Atas perintah Perdana Menteri Haider al-Abadi, satu siri lori tangki telah menuju ke Basra, sebuah metropolis di selatan, untuk memastikan bekalan air minum kepada penduduk yang semakin berkurangan.

Bekalan air pertama ini disusuli oleh ketibaan kapal tangki yang datang dari pelabuhan yang berlainan di rantau ini, yang perlu mengisi rizab air yang sudah mencatat paras paling rendah dalam sejarah.

Iraq baru-baru ini telah melihat penurunan dramatik paras Sungai Tigris di Mosul dan Baghdad, mencetuskan penggera yang memberi peringatan akan ancaman kemarau.

Pada bulan Februari, kerajaan Iraq melancarkan rayuan ke negara-negara jiran, meminta mereka melepaskan sebahagian daripada perairan sungai Tigris dan Euphrates untuk mengimbangi “kekurangan air”.

Salah satu sebab utama penyebab masalah kekurangan air ini ialah projek Turki dalam sektor tenaga, yang memerlukan banyak air. — AsiaNews

Total Comments:0

Name
Email
Comments