Kenali Santo Anda Hari Para Kudus

Hari raya ini mula-mula dirayakan di lingkungan Gereja Timur untuk menghormati semua saksi iman yang mati bagi Kristus dalam usaha mereka mewartakan

Oct 30, 2021

Hari Para Kudus
~ 1 November ~

Hari raya ini mula-mula dirayakan di lingkungan Gereja Timur untuk menghormati semua saksi iman yang mati bagi Kristus dalam usaha mereka mewartakan iman Kristian.

Di lingkungan Gereja Barat, khususnya di Roma, pesta ini bermula pada tahun 609 ketika Sri Paus Bonifasius IV merombak Pantheon, iaitu tempat ibadat kafir untuk dewa-dewi Romawi, menjadi sebuah gereja. Gereja ini dipersembahkan kepada Santa Maria bersama para Rasul.

Dahulu di Roma, hari raya ini biasanya dirayakan pada hari minggu sesudah Pentakosta. Lama kelamaan pesta ini menjadi popular untuk menghormati para Kudus.

Pesta ini dirayakan untuk menghormati segenap anggota Gereja, yang disebut oleh komuniti perdana sebagai “persekutuan para Kudus", yakni persekutuan semua orang yang telah mempercayakan dirinya kepada Yesus Kristus dan disucikan oleh Darah Anak Domba Tuhan.

Secara khusus pada hari raya ini, kita memperingati rombongan besar orang yang berdiri di hadapan takhta Tuhan kerana mereka telah memelihara iman mereka dengan baik sampai pada akhir pertandingan di dunia ini, sehingga memperoleh ganjaran yang besar di syurga.

Total Comments:0

Name
Email
Comments