Kenali Santo Anda Sto. Yohanes Fransiskus Regis

Orang kudus Perancis ini dilahirkan pada tahun 1597. Ketika berusia 18 tahun, beliau menyertai Ordo Yesuit.

Jun 12, 2021

Sto. Yohanes Fransiskus Regis
~ 16 Jun ~

Orang kudus Perancis ini dilahirkan pada tahun 1597.  Ketika berusia 18 tahun, beliau  menyertai Ordo Yesuit. Di seminari, kasih Yohanes kepada Tuhan  dan panggilannya ditunjukkannya  dengan cara ia berdoa.

Setelah ditahbis menjadi paderi,  St Yohanes Fransiskus memulai  karyanya sebagai seorang misionari pengkhutbah. 

Beliau menyampaikan khutbahkhutbah sederhana terhadap kaum  miskin, memberi Sakramen Tobat,  mengunjungi penjara dan mereka  yang sakit. 

Santo itu memberitakan tentang  Yesus yang sanggup wafat di kayu  Salib dan bangkit pada hari ketiga  demi menyelamatkan umat manusia.

Apabila ditanya mengapa beliau sering memberikan Sakramen  Tobat kepada umat, St Yohanes  Fransiskus mengatakan dia mahu  umat mendapat kesembuhan, bebas dari dosa, hidup gembira dan  paling penting, merasai sukacita  dan kasih Yesus. 

St Yohanes Fransiskus juga sangat rajin mengembara, dari satu  tempat ke suatu tempat untuk  memberitakan Injil dalam keadaan  yang sangat sederhana dan walaupun perjalanan itu sukar atau tidak  menyenangkan. 

Pada suatu hari, kakinya terseliuh namun tetap meneruskan  perjalanannya dengan bertopang  pada sebatang tongkat dan pada  bahu seorang teman. 

Ketika tiba di sebuah dusun,  beliau terus mendengarkan pengakuan dosa tanpa mengubati kakinya terlebih dahulu. Tetapi pada  penghujung hari, doktor yang  merawatinya mendapati kakinya  telah sembuh. 

St Yohanes Fransiskus Regis  wafat semasa dalam misi mewartakan Injil. Sesaat sebelum wafat  dia berseru, “Aku melihat Tuhan  kita dan Bonda-Nya membukakan pintu gerbang syurga bagiku.”  Santo itu wafat pada 31 Disember  1640.

Antara penziarah kudus yang  berdoa di tempat ziarah St Yohanes Fransiskus Regis ialah St  Yohanes Maria Vianney, Paderi  dari Ars.

Total Comments:0

Name
Email
Comments