Klerus ditembak mati di selatan Filipina

Seorang pastor ditembak mati di Filipina selatan pada 24 Januari lalu. Beliau merupakan klerus keempat yang maut dalam empat tahun di benteng Kristian Asia. Father Rene Regalado ditemui mati sekitar pukul 8.00 malam di jalan dekat Biara Karmel Malaybalay, desa Patpat Kota Malaybalay.

Jan 30, 2021

MALAYBALAY, Filipina: Seorang pastor ditembak mati di Filipina selatan pada 24 Januari lalu. Beliau merupakan klerus keempat yang maut dalam empat tahun di benteng Kristian Asia. Father Rene Regalado ditemui mati sekitar pukul 8.00 malam di jalan dekat Biara Karmel Malaybalay, desa Patpat Kota Malaybalay.

Informasi awal yang dikumpulkan oleh Keuskupan Malaybalay mengatakan  bunyi tembakan yang terdengar sekitar pukul 7.30 malam yang mendorong biara tersebut untuk meminta bantuan polis. Dikatakan bahawa kenderaan imam itu menunjukkan bahawa dia sedang dalam perjalanan  pulang ke Seminari Tinggi Santo Yohanes XXIII tempat dia tinggal. Siasatan polis tempatan mengatakan bahawa Fr Regalado mengalami luka dekat mata kirinya dan tali kasut putih diikat di tangan kirinya. Keuskupan mencela insiden itu dengan mengatakan bahawa mereka “sangat terluka”  atas pembunuhan imam berusia 42 tahun itu.

Mereka juga mendesak agar siasatan dilakukan sehingga “para pelaku kejahatan keji ini diadili. Pembunuhan Pastor Regalado terjadi sekitar tiga tahun setelah Pastor Richmond Nilo, yang dibunuh ketika mendiang mengadakan Misa di sebuah kapel di Zaragoza, sebuah kota di Nueva Ecija. April 2018, Pastor Mark Ventura ditembak oleh dua orang pemuda yang menunggang motosikal.

Pada Disember 2017, seorang lagi paderi, Fr Marcelito Paez juga ditembak dan dibunuh di kota Jaen, Nueva Ecija. — CBCP News

Total Comments:0

Name
Email
Comments