Korea Selatan nobat Imam misionari St Columban sebagai tokoh imigran

Imam misionari berasal dari Ireland dinobatkan sebagai “Immigrant of the Year” atau Tokoh Imigran Tahun Ini di Korea Selatan atas karya dan perjuangannya bagi para pekerja di komuniti miskin negara itu.

Jun 25, 2021

SEOUL: Imam misionari berasal dari Ireland dinobatkan sebagai “Immigrant of the Year” atau Tokoh Imigran Tahun Ini di Korea Selatan atas karya dan perjuangannya bagi para pekerja di komuniti miskin negara itu.

Father Donal O’Keeffe, 70, seorang anggota Serikat Misionari St. Columban, telah menghabiskan lebih dari 40 tahun bekerja dan berjuang agar hak-hak para pekerja diakui, terutama mereka yang tinggal di daerah setinggan.

Imam itu tiba di Korea pada tahun 1976 ketika negara itu masih di bawah diktator militer.

“Ini yang paling mengejutkan saya. Semua jenis persatuan dilarang pada saat itu. Satu-satunya tempat di mana orang dapat bertemu adalah di gereja,” kata paderi itu kepada AsiaNews.

Fr O’Keeffe mendedikasikan waktunya untuk para pekerja yang bergerak dari daerah miskin di sekitar kota ke kawasan industri.

Beliau mendirikan sebuah “rumah terbuka” yang menjadi tempat di mana para pekerja, beberapa dari mereka masih sangat muda, membolehkan mereka bertemu dan berkongsi tentang masalah, impian, dan aspirasi mereka.

“Sebahagian besar dari mereka berhenti belajar setelah sekolah menengah. Mereka adalah orangorang yang merasa sangat rendah diri kerana tidak belajar, merasa harga diri yang sangat rendah karena tekanan sosial,” katanya.

Paderi itu mengatakan bahawa dengan pembangunan ekonomi, cabaran sosial baru datang. “Kemiskinan tidak terlihat, tetapi orang-orang menjadi semakin terpinggir,” kata Fr O’Keeffe. — AsiaNews/LiCASNews

Total Comments:0

Name
Email
Comments