Krisis Covid semakin parah, Gereja Myanmar hulur bantuan

Krisis Covid-19 di Myanmar semakin buruk malah telah meragut nyawa para paderi dan pemimpin Kristian serta orang awam.

Jul 16, 2021

YANGON: Krisis Covid-19 di Myanmar semakin buruk malah telah meragut nyawa para paderi dan pemimpin Kristian serta orang awam. Gereja Myanmar tidak berdiam diri atau gentar. Kebanyakan keuskupan memberikan bantuan dan tindak balas bagi mengakhiri pandemik ini.

Keuskupan Kalay telah menubuhkan jawatankuasa tindak balas kecemasan untuk menyediakan tangki oksigen, bantuan perubatan dan langkah pencegahan yang sangat diperlukan. Jawatankuasa ini telah menubuhkan sebuah klinik yang memberikan bantuan perubatan kepada orang ramai, termasuk ujian Covid.

Keuskupan itu, yang meliputi daerah Sagaing dan Chin utara yang bersempadan dengan India, adalah salah satu wilayah yang paling parah di negara ini berikutan gelombang ketiga yang meletus pada awal Mei.

Fr Dominic Savio Thang Suan Langh, paderi paroki Katedral St. Mary di kota Kalay, mengatakan bahawa ini adalah keadaan yang sangat membimbangkan kerana kes-kes telah meningkat dan terdapat keperluan oksigen yang sangat tinggi bagi pesakit Covid di samping sistem penjagaan kesihatan yang tidak mencukupi.

Katanya, ramai orang terpaksa menunggu dalam barisan panjang untuk mendapatkan oksigen dari awal pagi tetapi tidak berjaya kerana bilangan terhad.

“Orang ramai juga bimbang tentang kehidupan harian mereka, mereka takut dijangkiti penyakit yang mematikan dan keperluan oksigen yang sangat mendesak,” kata Fr Thang Suan kepada UCA News.

Komisi belia Gereja ditugaskan untuk menyewa silinder oksigen untuk mereka yang sangat memerlukan, sementara pihaknya telah memesan lebih banyak silinder oksigen dari Yangon.

Paderi itu mengatakan bahawa Gereja ingin membeli lebih banyak silinder oksigen namun stok tersebut hampir habis.

“Walaupun kita mempunyai sumber kewangan, kita tidak dapat membelinya untuk memenuhi keperluan oksigen yang semakin meningkat,” tambahnya.

Tiga orang paderi dari Keuskupan Kalay meninggal dalam seminggu dalam bulan Jun dan enam lagi imam dijangkiti virus itu. Seorang paderi dan seorang biarawati di kota Kalay yang juga dijangkiti penyakit itu sedang menggunakan oksigen.

Ketiga-tiga imam itu adalah antara 60 pendeta dari pelbagai gereja yang meninggal dunia akibat Covid-19 di wilayah Sagaing dan Chin dari Januari hingga minggu pertama bulan Julai.

Sekurang-kurangnya 600 orang mati akibat Covid-19 di bandar Kalay antara bulan Jun dan minggu lalu di tengah kekurangan tangki oksigen, perkhidmatan kesihatan hampir runtuh dan tindakan keras terhadap pekerja kesihatan dan sukarelawan oleh tentera, menurut kumpulan bantuan.

Sistem penjagaan kesihatan dan perkhidmatan perubatan semuanya hancur akibat penganiayaan dan keganasan tentera terhadap rakyat.

Sebilangan orang mempertaruhkan nyawa mereka hanya dengan keluar pada waktu malam untuk mencari oksigen untuk orang yang mereka sayangi ketika perintah berkurung telah diberlakukan di beberapa kota.

Pada 14 Julai, Myanmar mencatatkan 4,047 kes yang disahkan oleh Covid-19 dan 109 kematian, menjadikan jumlah jangkitan menjadi 201.274 dan jumlah kematian menjadi 4,036. —ucanews.com

Total Comments:0

Name
Email
Comments