Membela iman sebagai saksi Kristus

Katekismus Gereja Katolik 1316 menyatakan, “Penguatan menyempurnakan rahmat Pembaptisan.

Oct 13, 2017

LAHAD DATU: Katekismus Gereja Katolik 1316 menyatakan, “Penguatan menyempurnakan rahmat Pembaptisan. Itu adalah Sakramen yang memberi Roh Kudus, supaya mengakarkan kita lebih kuat dalam persekutuan anak-anak Tuhan, menggabungkan kita lebih erat dengan Kristus, memperkuat hubungan kita dengan Gereja, membuat kita mengambil bahagian yang lebih banyak dalam perutusannya, dan membantu kita, supaya memberi kesaksian iman Kristian dengan perkataan dan perbuatan.”

Pada 16 Sept lalu, seramai 150 calon Penguatan Paroki St Dominic dan stasi luar, menghadiri persiapan penerimaan Sakramen Krisma.

Mereka bakal diurapi minyak suci Krisma pada 5 November. Ini merupakan kali pertama Gereja St Dominic menganjurkan Kem Krisma. Sebelum ini, hanya diadakan retret bagi calon Penguatan.

Memandangkan cabaran hidup zaman milenium ini semakin getir, Kem Krisma ini menekankan tema, “Menjadi Saksi Kristus yang Berkesan” untuk memperkasakan calon-calon Penguatan agar berani menjadi saksi Kristus yang berbelas kasihan dan peduli akan sesama.

Program ini dimulakan dengan sesi pendaftaran, disusuli dengan Upacara Pentakhtaan Alkitab yang dipimpin oleh Fr Simon Kuntou.

Seterusnya para peserta menghayati sesi pertama, berupa bengkel dan soalan, “Menghidupi Panggilan Baptis,” yang dikendalikan oleh Sr Evelin Tivit FSIC.

Antara soalan yang ditanya adalah cabaran utama orang muda untuk menghidupi panggilan Baptis.

Dalam sesi kedua, Penyataan tentang Sakramen para calon diajak untuk mengenali Sakramen dengan lebih mendalam.

Sesi ketiga oleh Sr Evelin memberi peluang kepada para calon untuk belajar lebih menyelami makna Ekaristi, Yesus Roti Kehidupan. Seterusnya para calon mengadakan aktiviti tentang Susunan Tatacara Misa.

Di dalam sesi Pertobatan, Pembimbing PMK, Sdri Vilma memimpin aktiviti “Knee Injury/ Spiritual Healing” yang memperlihatkan para peserta akan proses-prose pertobatan.

Sesi ke lima, “Kamu adalah Saksi-Ku” merupakan sesi terakhir Kem Penguatan di mana Sr Evelin memberi penjelasan tentang tujuh buahbuah Roh Kudus.

Kem Krisma ini ditutup dengan perkongsian, renungan dan evaluasi yang dikendalikan oleh Sr Evelin Tivit. Seterusnya para calon Penguatan menjalani raptai dalam Gereja.

Total Comments:0

Name
Email
Comments