Mengenal suara Tuhan

Dalam bab 10 Injil Yohanes, gembala dan domba-domba menggambarkan hubungan intim di antara Yesus dan para pengikut-Nya.

Apr 19, 2024

HARI MINGGU
PASKAH IV
(HARI MINGGU DOA
PANGGILAN)
KISAH PARA RASUL 4: 8-12;
1 YOHANES 3: 1-2.
INJIL YOHANES 10:11-18.

Dalam bab 10 Injil Yohanes, gembala dan domba-domba menggambarkan hubungan intim di antara Yesus dan para pengikut-Nya.

Budaya menjaga ternakan dalam masyarakat Yahudi mempunyai dua erti. Pertama, gembala dan domba tidak dapat dipisahkan. Kawanan domba tidak dapat dijaga dan dipelihara tanpa gembala dan tugas utama gembala adalah menjaga dan mempastikan supaya kawanan domba itu selamat, cukup makan dan terhindar dari ancaman binatang buas.

Kedua, pekerjaan gembala dalam masyarakat Yahudi adalah pekerjaan “kelas kambing” atau status pekerjaan yang paling rendah.

Oleh itu golongan ini dipandang rendah oleh masyarakat kaum Yahudi. Oleh kerana keintiman hubungan antara gembala dan domba maka gembala mengenali setiap domba dan domba mengenali gembala mereka.

Gembala yang sering bersama dengan domba-domba dapat dikenali dari suaranya dan dari baunya. Setiap hari kawanan domba itu sering mendengar jeritan atau pekikan suara gembala untuk memberi arahan kepada mereka.

Bukan itu sahaja tetapi gembala akan tidur bersama dengan domba-domba dikandangnya dan ini membuat gembala itu diharumi bau domba peliharaannya. Bau ini membuat domba itu lebih rapat dengan gembala itu.

Seluruh hidup gembali diserahkannya untuk hidup domba-domba peliharaannya dan Yesus berkata, “Aku memberikan hidup yang kekal kepada mereka dan mereka pasti tidak akan binasa sampaiselama- lamanya….”

Yesus sebagai gembala kita telah merendahkan Diri-Nya dan mengorban hidup- Nya bagi kita semua.

Masa Paskah ini meyakinkan kita bahawa Yesus sebagai gembala baik telah menjaga dan memelihara kita melalui kematian dan kebangkitan-Nya.

Sudah tentulah melalui sakramen pembaptisan kita telah ditebus oleh Yesus kerana dalam pembaptisan kita mati dan bangkit bersama Yesus. Inilah tindakan belas kasih Tuhan yang teragung.

Namun kehidupan kekal ini tidaklah secara automatik dapat dimiliki tanpa usaha iman kita. Tidak ada jalan singkat pergi ke syurga.

Untuk memiliki kehidupan kekal ini, Yesus mengingatkan kita bahawa “dombadomba- Ku mendengarkan suara-Ku dan Aku mengenal mereka dan mereka mengikuti Aku.”

Sikap bijak mendengar suara Tuhan setiap hari dapat memperdalamkan hubungan yang intim dengan Tuhan. Pada masa yang sama banyak juga suara yang lain disekeliling kita untuk memesongkan iman kita dan merenggangkan hubungan kita dengan Tuhan.

Antara lain aktiviti rohani yang boleh membantu kita merapatkan relasi dengan Tuhan ialah membaca dan berdoa Alkitab, Firman Tuhan.

Dengarkanlah pesan dan ajaran-Nya melalui “Lectio Divina” supaya pengenalan kita kita dengan Tuhan semakin mendalam dan bila kita semakin mengenali suara-Nya semakin kita diresapi dengan Roh Kudus yang tentunya menguatkan kita dalam perjalanan iman kita.

Menghadiri Ekaristi, berdoa secara komuniti dan peribadi, devosi, amal bakti adalah tempat kita mendengar suara Tuhan. Inilah yang akan mengharumkanhidup kita menuju kehidupan kekal yang telah dijanjikan oleh Yesus.

Hari Minggu Paskah Keempat ini juga disebut “Minggu Panggilan“.

Gereja memerlukan orang-orang tertentu yang dipanggil dan dipilih secara istimewa untuk melayani Gereja, laksana gembala yang memperhatikan domba-domba.

Mari melihat kehidupan gembala di Palestine. Gembala di Palestine berbeza dengan gembala di negara kita. Di Palestine, domba dipelihara untuk diambil bulu atau susunya. Maka, dombadomba itu akan hidup lama dengan si gembalanya, kerana ia tidak disembelih.

Di sana terjadi relasi akrab antara gembala dan dombanya.

Yesus mengingatkan, di sekitar kita ada banyak suara lain yang cuba meniru suara- Nya.

Mungkin suara itu menjanjikan keselesaan, kejayaan malah kekayaan. Kita tidak dapat menjamin apakah hal itu nantinya demi kebaikan kita?

Atau kita sedang dipujuk supaya mengikuti suaranya dengan maksud menjerumuskan kita? Suara itu seakan benar merupakan solusi bagi masalah kita.

Domba yang baik pasti akan dapat membedakan mana suara gembalanya, dan mana yang bukan! -- santapan rohani

Total Comments:0

Name
Email
Comments