Paderi harus mampu tertawa, menangis dan hidup bersama umat

Sri Paus Fransiskus mengingatkan para paderi untuk selalu menjadi “gembala berbau domba,” menjadi paderi yang memersatukan dan bersatu erat dengan umat.

Jun 12, 2021

VATIKAN: Sri Paus Fransiskus mengingatkan para paderi untuk  selalu menjadi “gembala berbau  domba,” menjadi paderi yang memersatukan dan bersatu erat dengan umat. Bapa Suci berkata demikian  semasa bertemu dengan sekumpulan paderi berasal Perancis yang  sedang belajar di Roma.

Sri Paus mendesak para paderi  tersebut untuk selalu memahami  dan mendengar situasi umat mereka serta harus mampu hidup, tertawa dan menangis bersama umat. “Paderi yang mengasingkan diri  daripada umat Tuhan, bukanlah paderi Katolik,” kata Sri Paus dalam  pertemuan pada 7 Jun itu.

“Para paderi yang bersikap ‘superman’ akan berakhir dengan buruk,” kata Sri Paus . “Paderi yang  rapuh, yang mengetahui kelemahannya dan mengakui serta berbicara tentang hal ini dengan Tuhan,  dia akan baik-baik saja,” tambahnya.

“Bebaskan diri anda daripada  idea-idea yang telah terbentuk sebelum anda dibentuk menjadi paderi, tinggalkan keangkuhan, kepentingan diri dan tempatkan Tuhan  dan orang lain pada pusat perhatian  anda setiap hari,” ujar Sri Paus .

Prelatus itu juga memperingatkan  para paderi agar tidak menempatkan identiti mereka sebagai “intelektual” sebaliknya lebih menggunakan identiti sebagai “gembala”  yang rendah hati, lemah lembut dan  akrab dengan “domba-dombanya”. 

Menyentuh tentang budaya kehidupan masyarakat, Bapa Suci menyebut godaan untuk bergosip  atau terdorong membentuk kumpulan tertutup di mana kedua-dua sikap itu merosakkan persaudaraan. 

“Semoga kalian selalu menerima  satu sama lain dan sebagai ‘hadiah’  kepada orang lain dalam mewujudkan perdamaian dan memupuk  iman di kalangan umat” katanya. 

“Dalam persaudaraan yang  hidup dalam kebenaran, dalam  hubungan yang tulus dan dalam  kehidupan penuh doa, kita dapat  membentuk komuniti di mana kita  dapat menghirup udara sukacita  dan kelembutan.”

“Paderi adalah seorang menyebarkan cita rasa Tuhan di sekelilingnya dan membawa harapan ke  hati yang gelisah dalam terang Injil,” tegas Sangti Papa. 

Sri Paus Fransiskus mendorong  para paderi muda agar tidak takut  mengimpikan sebuah Gereja yang  sepenuhnya melayani anggotanya  dan dunia, kerana masing-masing  mereka memberikan sumbangan. 

“Jangan takut untuk mengambil  risiko, untuk maju kerana anda dapat melakukan segalanya bersama  Kristus yang memberi anda kekuatan,” katanya.

“Bersama Kristus, anda dapat  menjadi rasul sukacita, menumbuhkan rasa syukur dalam diri anda  demi melayani saudara-saudari dan  Gereja.”

“Paderi yang tidak punya selera  humor, suka bersendirian – ada  yang tidak kena di sini. Tirulah  para paderi hebat yang mudah tertawa dan tanamkan di dalam dirimu rasa syukur kerana dapat melayani  saudara-saudarimu dan Gereja.” —  media Vatikan

Total Comments:0

Name
Email
Comments