Pembentukan Pembaca Sabda, Komentator peringkat Keuskupan

Pembentukan Pembaca Sabda, Komentator peringkat Keuskupan

Nov 16, 2018

LIKAS: Untuk julung kalinya, Komisi Liturgi Diosis Agung Kota Kinabalu menganjurkan program pembentukan bagi Pembaca Sabda atau Lektor dan juga komentator Misa di peringkat diosis yang telah diadakan di Gereja St Simon, Likas pada 27 Oktober 2018 yang lalu.

Seramai 195 orang perwakilan dari seluruh paroki di bawah Diosis Agung Kota Kinabalu telah hadir dalam program pembentukan tersebut.

Program Liturgi tersebut bertujuan untuk meningkat pemahaman tentang pentingnya Sabda Tuhan dalam perayaan Ekaristi, di mana Sabda Tuhan dan Ekaristi itu merupakan satu kesatuan penyembahan.

Ia juga bertujuan untuk memperjelaskan “darjat” seorang lektor atau pembaca Sabda dan juga komentator dalam perayaan misa kudus.

Program yang berlangsung dari jam 7.00 pagi hingga 3.00 petang itu dikendalikan sepenuhnya oleh penasihat Komisi Liturgi, Father Cosmas Lee.

Pada sebelah pagi, beberapa sesi telah disampaikan oleh beliau, antara lainnya adalah peranan dan tanggungjawab pembaca Sabda dan komentator dan juga persiapan seorang pembaca Sabda.

Manakala pada sebelah tengah hari, para perwakilan telah diperlihatkan cara-cara pewartaan dan gerak tubuh seorang pembaca Sabda semasa dalam perayaan Ekaristi.

Sebelum program ini, Komisi Liturgi Diosis Agung Kota Kinabalu juga telah menganjurkan dua program di peringkat diosis iaitu program Pembentukan bagi Penyambut Jemaat dan juga Seminar Pelayanan Koir and Muzik Kudus.

Komisi ini juga merancang untuk menganjurkan program pembentukan bagi aspekaspek pelayanan dalam liturgi yang lain pada masa yang akan datang. — PZK

Total Comments:0

Name
Email
Comments