Pemilihan baru ahli tertinggi Majlis para Religius KK

Majlis Religius di Keuskupan Agung Kota Kinabalu telah mengadakan pemilihan ahli jawatan kuasa tertinggi majlis selepas tamat tempoh enam tahun.

Aug 31, 2018

KOTA KINABALU: Majlis Religius di Keuskupan Agung Kota Kinabalu telah mengadakan pemilihan ahli jawatan kuasa tertinggi majlis selepas tamat tempoh enam tahun.

Pemilihan itu diadakan pada 14 Julai 2018 dalam sebuah mesyuarat di Kota Kinabalu. Para ahli baharu ini dipilih untuk penggal 2018-2021.

Mereka yang terpilih ialah Brother Thomas Paul SG (Pengerusi), Father Andrew Kim SST (Tim. Pengerusi), Sister Magdalene Chong FSP (Setiausaha), Sister Joan Michael FSIC (Bendahari).

Pemilihan itu terus berkuat kuasa selepas ahli-ahli baharu mengambil alih tugas tersebut daripada mantan ahli Majlis. Segulung penghargaan kepada mantan ahli tertinggi Majlis iaitu Sister Christine Henry Sundin FSP (pengerusi), Sister Rita Chew FSIC (setiausaha), Sister Alice Lopez FSIC (bendahari).

Ahli-ahli lain yang hadir ialah Sister Lilian Unsoh FSIC (mewakili Mother General, Sister Frances Mani FSIC), dan Sister Grace Deosing FSIC. Tidak ada wakil dari La Salle Brothers, The Marist Brothers, dan Good Shepherd Sisters.

Dengan sokongan dan bimbingan Uskup John Lee, Majlis para Religius (COR) dibentuk pada bulan Ogos 1997 di Keuskupan Kota Kinabalu.

Pada masa itu, ahli-ahli tertinggi majlis yang terpilih ialah: Sr Aquinas Voon FSIC (ketua), Br Justin Mobilik FSC (tim. pengerusi), Sr Agnes Wong FSP (Setiausaha), Sr Angeline Lau RGS (bendahari), Sr Grace Deosing FSIC (ahli) Liew FSIC (ahli).

Objektif COR adalah:

-- Untuk melayani hubungan antara institusi keagamaan;
-- Untuk bertindak sebagai saluran bagi mempromosikan dan memperbaharui kehidupan keagamaan dalam kesetiaan kepada magisterium dan kepada karisma tersendiri setiap institut;
-- Untuk menyediakan forum bagi perbincangan mengenai kebimbangan bersama dari uskup, imam dan agama; dan
-- Untuk mengkoordinasi aktiviti-aktiviti institut keagamaan dengan tindakan pastoral keuskupan di bawah bimbingan uskup agung, tanpa prejudis di mana hubungan dan rundingan boleh dilakukan secara langsung oleh uskup agung sendiri dengan manamana institusi individu. Sekarang terdapat empat institut religius wanita dan empat institut religius lelaki yang melayani di Keuskupan Agung iaitu: Order of Discalced Carmelite Nuns (OCD), Daughters of St Paul (FSP), Franciscan Sisters of the Immaculate Conception (FSIC), dan Sister Gembala Baik (RGS);Brothers of St Gabriel (SG), Brothers of the Christian School atau La Salle Brothers (FSC), the Marist Brothers (FMS), dan the Society of the Most Holy Trinity of Mirinae (SST).

Total Comments:0

Name
Email
Comments