Pengampunan yang semakin terhakis dan dianggap nai

Dalam edisi Majalah Comment, Timothy Keller seorang ahli teologi dan pastor di Gereja Redeemer Presbyteriandi New York City, menulis sebuah rencana yang bijaksana berjudul, The Fading of Forgiveness, di mana beliau menekankan bagaimana pengampunan semakin lama semakin dilihat sebagai kelemahan dan naif.

Aug 28, 2021

Dalam edisi Majalah Comment, Timothy Keller seorang ahli teologi dan pastor di Gereja Redeemer Presbyteriandi New York City, menulis sebuah rencana yang bijaksana berjudul, The Fading of Forgiveness, di mana beliau menekankan bagaimana pengampunan semakin lama semakin dilihat sebagai kelemahan dan naif.

Beliau memulakan rencananya dengan menunjukkan beberapa insiden pengampunan yang diketahui umum. Pada tahun 2015, Dylann Roof menembak sembilan orang umat di sebuah gereja Afrika Amerika di Carolina Selatan dan diampuni secara terbuka oleh saudara para mangsa.

Dan pada tahun 2006, ketika seorang lelaki bersenjata menembak sepuluh orang kanak-kanak Amish di sebuah bilik darjah di Pennsylvania dan kemudian membunuh dirinya sendiri, masyarakat Amish di sana bukan sahaja memaafkannya malah mengunjungi keluarga si penembak dan menyatakan simpati kepada mereka atas kehilangan mereka.

Apakah tanggapan orang awam? Adakah mereka rasa kagum di atas semangat pengampunan, tidak mementingkan diri dan kebajikan yang luar biasa?

Tidak. Peristiwa mengampuni itu dinilai sebagai fundamentalisme naif dan tidak membantu. Kenapa?

Mengapa aksi pengampunan ini tidak diakui sebagai sifat paling mulia dalam diri manusia dan kebajikan paling luhur dalam agama?

Keller menjelaskan terdapat beberapa alasan mengapa pengampunan dianggap naif namun beliau memilih dua sebab secara khusus.

Kita adalah "budaya terapeutik" (di mana hanya kebenaran dan perasaan kita sendiri yang penting) dan budaya yang memiliki "agama tanpa rahmat" (visi dan kebajikannya tidak melangkaui pendirian, emosi dan kemahuan kita). Oleh itu, kita cenderung melihat pengampunan ke arah negatif daripada positif.

Pengampunan dipandang sebagai kemungkinan bentuk penindasan tidak terhakis, malah pengampunan boleh terus kuat yang menjadikan kitaran keganasan dan penyalahgunaan terus berlanjutan.

Ia diumpamakan seperti keluarga yang enggan menyokong ahli keluarga mereka yang ketagihan alkohol dan ketagihan itu dibiarkan sahaja.

Pengampunan di sini dilihat sebagai ketidakadilan berterusan terhadap orang yang disakiti dan boleh menyebabkan mangsa membenci diri sendiri, dihina sehingga merosakkan imej dan kehilangan maruah diri.

Lebih-lebih lagi, tekanan moral untuk memaafkan boleh menjadi beban lebih lanjut bagi mangsa tetapi jalan keluar yang mudah bagi pelaku. Adakah logik ini betul?

Dari sudut emosional sematamata, ya, terasa betul; tetapi salah apabila diteliti dengan lebih mendalam. Pertama, terbukti bahawa dusta akan menghasilkan lebih banyak dendam. Sikap dendam tidak akan melembutkan hati dan membantu mengubah keadaan. Hanya pengampunan (seperti dialisis) yang dapat menghilangkan kekerasan dan kebencian dalam hubungan.

Seperti kata Martin Luther King, sesiapa yang mengelak dari mengampuni juga mengelak daripada kuasa cinta kasih. Mengapa? Kerana setiap kita pasti akan disakiti oleh orang lain dan kita juga tidak dapat menggelakkan diri daripada menyakiti hati orang lain. Inilah harga komuniti di dalam kemanusiaan yang serba serbi terbatas.

Di peringkat mana pun hubungan peribadi dan sosial, hanya pengampunan yang dapat menyatukan dan meneguhkan sesebuah hubungan.

Dari sudut emosional sematamata, ya, terasa betul; tetap salah belajar diteliti dengan lebih mendalam. Pertama, membuktikan bahawa pendustaan hanya akan menghasilkan lebih banyak pendendam. Sikap pendendam tidak akan melembutkan hati dan membantu mengubahnya. Hanya pengampunan (seperti dialisis) yang dapat berbeza kekerasan dan kebencian hubungan.

Lebih-lebih lagi,Yesus menegaskan, pengampunan adalah salah satu sifat paling penting dari semua kebajikan. Sikap mengampuni akan memutuskan sama ada kita pergi ke syurga atau tidak. Seperti yang Yesus katakan kepada kita ketika Dia memberikan kita doa Bapa Kami., sekiranya kita tidak dapat mengampuni orang lain, Tuhan juga tidak dapat mengampuni kita.

Mengapa? Kerana meja perjamuan, komuniti kehidupan yang kekal, hanya terbuka untuk semua orang yang bersedia duduk bersama semua orang. Tuhan tidak boleh mengubah ini. Hanya kita yang dapat membuka hati kita untuk duduk bersama dengan semua orang.

Baru-baru ini, menyoroti beberapa pertengkaran dalam gereja kita, pelbagai kumpulan telah berusaha untuk memisahkan satu masalah moral tertentu sebagai ujian litmus untuk pemuridan Kristian.

Bagi ramai orang, ujian litmus ini adalah untuk isu pengguguran; yang lain pula memilih isu kehadiran ke gereja atau beberapa masalah lain. Apa yang dapat menjadi ujian litmus untuk pemuridan Kristian? Tepatnya ini: kesediaan untuk memaafkan. Bolehkah saya memaafkan seseorang yang telah menzalimi saya? Bolehkah saya memaafkan seseorang yang saya benci dan orang yang membenci saya? Cabaran ini paling utama dalam pengajaran Yesus.

Oleh itu, harus juga dikatakan bahawa pengampunan tidak mudah atau ringkas. Itulah sebabnya dalam kerohanian hari Sabat Judeo-Kristian, mereka mempunyai spiritualiti pengampunan (yang terlalu sedikit diketahui).

Seperti yang kita ketahui, perintah untuk menyambut Sabat meminta kita untuk menghormati kitaran ini dalam hidup kita: Bekerja selama enam hari - berehat selama satu hari. Bekerja selama 7 tahun - berehat selama satu tahun. Kerja tujuh kali tujuh (empat puluh sembilan) tahun - berehat besar (sabatikal). Bekerja seumur hidup - dan kemudian bersabatikal selama-lamanya.

Nah, itu juga kitaran untuk pengampunan. Dalam kerohanian Sabat: Anda mungkin menyimpan dendam kecil selama enam hari - maka anda perlu melepaskannya.

Anda mungkin menyimpan dendam besar selama tujuh tahun - maka anda harus melepaskannya. Anda mungkin menyimpan dendam yang memilukan selama empat puluh sembilan tahun - maka anda harus melepaskannya. Anda mungkin menyimpan dendam yang merosakkan hidup anda sehingga kematian anda - maka anda perlu melepaskannya. Itulah perintah mustahak moral Kristian.

Desmond Tutu pernah berkata, "tanpa pengampunan tidak ada masa depan". Ini sesungguhnya benar. — Hakcipta Terpelihara 1999-2021 @ Fr Ron Rolheiser

Total Comments:0

Name
Email
Comments