Perayaan Santo Boniface di Penggerang

Perayaan Santo Boniface di Penggerang

Jul 06, 2018

PANGGERANG, Johor: “Percayalah kepada Tuhan dan Dia akan menyelamatkan kita,” demikianlah kata seorang Santo yang hebat, Santo Boniface, seorang Uskup dan juga matir dalam mempertahankan iman serta memperjuangkan ajaran benar Gereja.

Pada 22 Jun, umat yang bernaung di Gereja St Boniface gembira meraikan Hari Santo Pelindung mereka buat kali ketiga. Meskipun gereja ini terletak agak terpencil namun ia tidak pernah terpinggir dan sering menerima lawatan Paderi St. Elizabeth Kota Tinggi iaitu Fr. Louis Chin.

Sebelum Misa Kudus dimulakan, tim pelayanan karismatik dari Johor Selatan telah membawakan puji dan sembah bersama umat setempat sebagai kesyukuran kepada Tuhan yang Berbelas Kasihan melalui penyampaian lagu-lagu.

Fr. Louis Chin dalam homilinya memuji sikap dan komitmen umat yang konsisten datang dalam perayaan Misa Kudus, walaupun penat, terkejar-kejar masa namun masih mempunyai kerinduan untuk bertemu dengan Tuhan dalam Sabda dan Ekaristi.

“Seperti Santo Boniface, dia selalu mewartakan Kristus pada sesama dan sentiasa mengajak umat untuk kembali bertobat atau kembali kepada Tuhan.

Ajakan Sto Boniface agar selalu “mempertahankan kebenaran dan mempersiapkan jiwa-jiwa kita menghadapi pengadilan” serta seruan Sto Boniface agar umat menjadi pelaku Firman yang tekun, menghindari sikap diam membisu atau pun gembala upahan yang melarikan diri menghadapi serigala, sangat relevan dalam dunia sekular dan moden sekarang ini.

Fr Louis juga mengharapkan agar komuniti di sini, seperti Sto Boniface, dapat menjadi saluran berkat bagi orang lain terutama mereka yang belum mengenali Kristus ataupun mereka yang sudah lama tidak ke gereja. Setelah Misa Kudus, perayaan diteruskan dengan majlis persaudaraan diadakan secara potluck. — Jones Uchat

Total Comments:0

Name
Email
Comments