Pertanyaan tentang lambang ular

Pertanyaan tentang lambang ular

Aug 03, 2018

Soalan 1: Mengapa Ular yang Dijadikan Lambang oleh Tuhan? (lih. Yoh 3:14, Bil 21:8-9)

Jawaban: Berikut ini adalah penjelasan dari St. Agustinus tentang ayat Yoh 3:14, (yang mengacu kepada Bil 21:8-9) tersebut:”

Ramai orang meninggal di padang gurun kerana serangan ular, maka Musa, oleh perintah Tuhan, meninggikan sebuah ular tembaga dan mereka yang memandang kepada ular itu langsung disembuhkan.

Ular yang ditinggikan itu [melambangkan] kematian Kristus. Penyebab itu, oleh cara tertentu, diterapkan sebagai akibat. Ular itu adalah penyebab kematian, dalam erti ia mempengaruhi manusia agar jatuh dalam dosa, dan kerana itu ia [ular itu] memperoleh kematian.

Namun demikian, Tuhan kita, tidak memperoleh dosa, iaitu racun dari ular itu, ke dalam tubuh-Nya, tetapi [dia memperoleh] kematian; supaya dalam keserupaan dengan tubuh yang berdosa, dapat ada penghukuman tanpa dosa, yang oleh kerana itu, tubuh yang berdosa dapat dibebaskan, baik dari hukuman, mahupun dari dosa.”

Seperti terdahulu, ia yang melihat kepada ular yang ditinggikan itu, disembuhkan dari racunnya dan diselamatkan dari kematian; demikianlah kini ia yang diubah menjadi serupa dengan kematian Kristus oleh iman dan rahmat Baptisan, dibebaskan, baik dari dosa oleh justifikasi (pembenaran), mahupun dari kematian oleh kebangkitan. Sebagaimana Yesus sendiri berkata; bahawa barangsiapa percaya kepada-Nya tidak akan binasa, tetapi memperoleh hidup yang kekal. Maka, bukankah perlu bahawa seorang anak dijadikan serupa oleh Baptisan dengan kematian Kristus, kerana ia telah dinodai oleh gigitan beracun dari ular itu?”

Dengan penjelasan ini kita mengetahui bahawa lambang ular digunakan agar kita dapat melihat hubungan antara penyebab dan akibat. Iaitu bahawa perbuatan jahat yang dilakukan sang ular dan membawa akibat, dalam hal ini kematian (mahu). Tuhan Yesus yang diutus Bapa untuk melepaskan manusia dari kuasa mahu, mengambil akibat itu, iaitu mahu, bagi tubuh- Nya, meskipun Ia tidak berdosa, agar tubuh manusia yang berdosa dapat dibebaskan baik dari hukuman mahupun dari dosa.

Soalan 2: Tuhan itu sudah sempurna, mengapa Dia mencipta manusia?

Jawaban: Walaupun Tuhan telah berbahagia secara sempurna di dalam kehidupan Tritunggal Maha Kudus,, namun Dia tetap menciptakan manusia. Hal ini dilakukan-Nya, bukan untuk menambah kebahagiaan mahupun kem8uliaan-Nya, melainkan kerana kasih dan kebaikan-Nya.

Kerana sifat daripada kebaikan yang menyebar (bonum diffusivum sui), maka Tuhan menginginkan agar manusia turut berpartisipasi dalam kebaikan dan kebahagiaan Tuhan.

Hal ini dapat dicapai dengan cara mengenal-Nya, mengasihi-Nya, dan melayani-Nya di dunia ini, sehingga pada akhirnya manusia dapat berbahagia untuk selamanya di dalam Kerajaan Syurga. Katekismus Gereja Katolik 293-294 menyatakan: Kitab Suci dan tradisi selalu mengajar dan memuji kebenaran pokok: “Dunia diciptakan demi kemuliaan Tuhan” (Konsili Vatikan I: DS 3025). Sebagaimana St.Bonaventura jelaskan, Tuhan menciptakan segala sesuatu “bukan untuk menambah kemuliaan-Nya melainkan untuk mewartakan dan menyampaikan kemuliaan-Nya” (sent. 2,1,2,2, 1). Tuhan tidak mempunyai alasan lain untuk mencipta selain cinta-Nya dan kebaikan-Nya, “Makhluk ciptaan keluar dari tangan Tuhan yang dibuka dengan kunci cinta” (Tomas Aqu. sent.2, prol.). Dan Konsili Vatikan I menjelaskan:

“Satu-satunya Tuhan yang benar ini telah mencipta dalam kebaikan-Nya dan ‘kekuatan-Nya yang maha kuasa’ — bukan untuk menambah kebahagiaan-Nya, juga bukan untuk mendapatkan (kesempurnaan], melainkan untuk mewahyukan kesempurnaan-Nya melalui segala sesuatu yang Dia berikan kepada makhluk ciptaan — kerana keputusan yang sepenuhnya bebas, menciptakan sejak awal waktu dari ketidakadaan sekaligus kedua ciptaan, yang rohani dan yang jasmani” (DS 3002).

KGK 294: Adalah kemuliaan Tuhan bahawa kebaikan-Nya menunjukkan diri dan menyampaikan diri. Untuk itulah dunia ini diciptakan. "Dalam kasih Dia telah menentukan kita dari semula oleh Yesus Kristus untuk menjadi anak-anak-Nya, sesuai dengan kerelaan kehendak-Nya, supaya terpujilah kasih karunia- Nya yang mulia” (Ef 1:5-6).

“Kerana kemuliaan Tuhan adalah manusia yang hidup; tetapi kehidupan manusia adalah memandang Tuhan. Apabila wahyu Tuhan melalui ciptaan sudah sanggup memberi kehidupan kepada semua orang yang hidup di bumi, betapa lebih lagi pernyataan Bapa melalui Sabda harus memberikan kehidupan kepada mereka yang memandang Tuhan" (Ireneus, haer. 4,20,7). Tujuan akhir ciptaan ialah bahawa Tuhan “Pencipta akhirnya menjadi ‘semua di dalam semua’ (1 Kor 15:28) dengan mengerjakan kemuliaan-Nya dan sekaligus kebahagiaan kita” (AG 2). — Katolisitas

Total Comments:0

Name
Email
Comments