Pertemuan para uskup sedunia dirancang Februari, 2019

Pertemuan para uskup sedunia dirancang Februari, 2019

Sep 21, 2018

ROMA: Paus Fransiskus telah mengundang para ketua semua konferensi para uskup di seluruh dunia untuk mengadakan pertemuan di Roma bagi membincangkan pencegahan salah laku seksual terhadap kanak-kanak di bawah umur dan orang dewasa yang lemah.

Pengumuman itu, menurut Christopher Wells dari Vatican News, disampaikan oleh Wakil Direktur Pejabat Akhbar Takhta Suci Paloma García Ovejero dalam sidang akhbar tentang pertemuan Dewan Kardinal Penasihat, yang ditutup 12 September lalu.

Penguman dari dewan kardinal itu memberikan butiran lebih lanjut. Pertemuan dengan Paus akan berlangsung di Vatikan, 21- 24 Februari 2019. Dalam pernyataan itu dikatakan bahawa dalam reuni minggu ini, Konsili telah “merenung sepenuhnya bersama Bapa Suci tentang masalah salah laku seksual di kalangan klerus.”

Pengumuman sidang hari Rabu itu hasil dari peninjauan pertemuan Dewan Kardinal Penasihat minggu ini. Ovejero mencatat bahawa semua anggota dewan hadir, kecuali Kardinal George Pell, Kardinal Francisco Javier Errázuriz, dan Kardinal Laurent Monsengwo Pasinya kerana mempunyai tugas rasmi. Menurut Ovejero, “Sebahagian besar perbincangan dewan itu didedikasikan untuk penyesuaian akhir rancangan Konstitusi Apostolik baru tentang Kuria Roma, yang untuk sementara berjudul Praedicate evangelium.” Salinan teks sementara telah disampaikan kepada Bapa Suci, dengan harapan dokumen itu akan ditinjau kembali dalam kerangka hukum kanonik, dan tunduk pada semakan lebih lanjut.

Kepada yang hadir dalam pertemuan dewan itu, Kardinal Sean Patrick O’Malley OFMCap memberi maklumat terkini karya Komisi Kepausan untuk Perlindungan Kanak-kanak di Bawah Umur.

Akhirnya, para kardinal sekali lagi menyatakan solidariti penuh mereka dengan Paus Fransiskus sehubungan dengan kejadian- kejadian kurang enak, yang telah terjadi pada mingguminggu terakhir ini. — VIS

Total Comments:0

Name
Email
Comments